Hoe komt het dat mijn stuur trilt boven de 120 km/u?

Ik heb een suzuki alto waar ik erg tevreden over ben. Alleen op de snelweg , als ik 120 km/u rijd of harder, dan trilt het stuur. vind ik best irritant. Weet iemand hoe dit komt en wat ik er aan kan doen? Het is al sinds ik de auto heb en hij is wel apk gekeurd etc.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
35.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
110 gaan rijden :P
Kimath
12 jaar geleden
Handig waarschuwingssysteem ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag toch heul nie harder dan 120 km per uur?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel hoor. Afsluitdijk en nog een aantal wegen in nederland zijn 130. In duitsland zijn stukken zonder snelheidslimiet.

Antwoorden (4)

Het kan zijn dat een van de lootjes van je banden eraf is gevallen. Op nieuw balanceren dus (dat doen ze bij apk niet)

Wat ook een mogelijkheid is dat een remschijf iets krommig is.. dat geeft ook onbalans.

Toegevoegd na 34 seconden:
hmm... doe maar een loodje ipv lootje :) Nogal verschil!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
100% gelijk, balanceren
Ongelijke bandenspanning. (voorwielen)
Op de juiste spanning brengen.

Defect aan de banden. (canvasbreuk, beschadiging etc)
Band repareren of vervangen.

Onbalans voorbanden. (op nieuw laten uitbalanceren)

Onjuiste sporing. (opnieuw laten uitlijnen)

Defect stuurdemper. (defect verhelpen)

Dat zijn de mogelijkheden die trilingen kunnen veroorzaken bij een bepaalde snelheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het trillen van je stuur wordt veroorzaakt door onbalans in je wielen. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen een statisch en een dynamisch onbalans. Bij een snelle bandenwissel wil men het wiel doorgaans snel statisch (vanuit stilstand) balanceren door een contragewicht (loodje) op de velg te slaan. Omdat dit loodje niet of eigenlijk gezegd vanaf het scharnierpunt (zwenkpunt) van je wiel staat, zal deze bij een bepaalde snelheid een waarneembare onbalans geven. Dit kun je laten verhelpen door je wiel dynamisch te late balanceren waarbij een contragewicht op de binnenzijde van je velg word aangebracht,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In 90% van de gevallen, komt dit voor nadat je eens je stuur draaide tegen een stoeprand. Jouw Suzuki Alto is een auto met voorwielaandrijving, dat betekent dat deze moet ingesteld zijn met 'uitspoor', wat concreet betekent dat je voorwielen niet helemaal evenwijdig staan maar een beetje naar buiten staan om beter de weg te grijpen en zowel het acceleratie- als het bochtengedrag te verbeteren. Als je tegen een stoeprand rijdt of je stuur hard draait terwijl een wiel nogal vast staat, dan geef je die opzettelijke afwijking een duw, en vanaf dan gaat dat ene voorwiel aan hogere snelheid eigenlijk een beetje schudden zoals een slecht wieltje aan een winkelkarretje van de supermarkt (een wiel hangt op dezelfde wijze achter zijn as, zodat het vanzelf recht komt als je je stuur loslaat). Je moet dan gewoon eens binnengaan in een goede bandencentrale waarbij ze de volledige meetapparatuur hebben en dit laten corrigeren. Vraag het meetrapportje ook op van 'voor' en 'na'.

Voor die overige paar procenten, laat je intussen ook je schokdempers nazien en het 'camber' of kijk gewoon of je band wel gelijkmatig verslijt om te wijzen op andere afwijkingen. Tot slot kan het soms uitzonderlijk ook eens zijn dat je toevallig een slechte 'nieuwe' band hebt of dat er iets met de ophanging mis raakt, zoals we op moto's soms eens tegenkomen, of dat die nieuwe band niet heel juist werd opgelegd en een 'bobbeltje' kreeg bij het vastzetten. Laat ons ook graag weten of het klopt (ga meteen naar de garage).

PS: Je bandendruk is ook van belang. Te weinig mensen weten dat te WEINIG druk soms tot een klapband lijdt en je ook minder verbruikt met de juiste bandenspanning. Als je veel autostrade rijdt, mag de druk ietsje hoger, tenzij met sportbanden. Laagprofielbanden trillen ook meestal minder dan grotere camionbanden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk of eigenlijk vrees ik dat je e.e.a. nog een beetje moet bijspijkeren v.w.b. Camber (Toe- of uitspoor) Caster (wielvlucht) en niet te vergeten de KPI. Voor de rest lijkt het mij een prima gekopieerd en geplakt antwoord. Sorry.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nikse geknipt of geplakt. Ik ben een 46-jarige die al heel zijn leven prutst met moto's en auto's. Wat hier gezegd wordt, is de basis van alles. Was als je met profielen begint en winter- en zomerbanden, met soorten schokdempers op gas versus anderen, met speciale zones in de banden en elektronische regelingen bij bochtengedrag of remschoenen die door elektronic lichtjes meeslepen op de duurste Mercedessen en BMW, zou je van mij een uit de technische handleidingen geknipt en geplakt verhaal krijgen. Ik vermoed dat jij en ik ook al niet meer met ons eerste wagentje rijden en er dus inderdaad wat meer van af weten, vooral door het feit dat we beseffen dat er veel mogelijkheden zijn, en wie '100% zeker is met een simpele diagnose op een eenvoudige vraag, verraadt zijn onkunde'. Het antwoord werd nergens uit gekopieerd en geplakt, de kennis wel, want niets van wat wij weten, is echt origineel te noemen. Dat is pas illusie. Zo vonden ze op Radio 2 niet eens waarom een uur 60 minuten en een minuut 60 seconden telden en een dag 24 uren, zelfs niet op internet, terwijl de papa van Jezus als timmerman dat 2000 jaren geleden blindelings wel wist vanuit zijn praktijk (ook in de Bijbel staat dat men dat al wist duizenden jaren voor onze telling). We gaan ons niet boven een bandencentrale stellen, maar we weten wel dat niet iedereen meer weet wat hij meet (of eet of weet).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bezoek ook sporadisch het forum van Suzuki's voor de jonge gasten die 'meer' uit die auto's halen en de Suzuki Alto kent geen standaard trillingsproblemen, vandaar mijn vorige 'voorlopige/voorzichtige' diagnose 'onder voorbehoud'. Desnoods kan de vraagsteller zich ook lidmaken op http://www.suzuki-forums.com/suzuki-alto-forum/ en daar de vraag veel concreter stellen aan eigenaars van dezelfde wagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@VANBELLEJea:
Mocht ik U op een- of anderemanier gekwetst of gekrenkt hebben dan bied ik bij deze mijn excuus aan.
Dit is absoluut niet wat ik bedoelde als U dat zo ervaart. Ben ook van mening dat dat telt.
Ben wel een andere mening toegedaan v.w.b. het antwoord en ben ook van mening dat je dat hier mag uiten. Ook heb ik geen waardeoordeel gegeven aan Uw antwoord om reden dat ik op het gebied van auto's nog steeds leergierig ben. Diploma monteur motorvoertuigen heb ik dan wel weer en kan niet bogen op Uw kennis omtrent motorvoertuigen. Met vriendelijke groet, TX
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de duidelijkheid: Ik heb hier géén min aan geplakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de reacties!
Alleen even een vraagje.
Ik heb totaal geen verstand van auto's, maar ik zie bij de benzinepomp ook wel eens iets staan met banden? Dan kan je er zelf mee gaan rommelen, maar wat is dat precies? Of heeft dat geen nut denken jullie? En heeft iemand enig idee of het heel duur is om dat te verhelpen?
Lastige vraag misschien, omdat ik zie dat het dus meerdere oorzaken kan hebben. Ik vind het best wel vervelend, maar ik rijd niet heel vaak op de snelweg , op 80 wegen enz heb ik er dan ook geen last van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn antwoord is dynamisch balanceren en dat doe je bij een bandenzaak of garage.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@TegenXinnig: Ik ben niet het type dat lichtgeraakt is, integendeel, ik heb het vooral voor mensen die durven kritiek uiten en negatieve opmerkingen naar mij toe, zijn veel leerzamer dan positieve stroop. Nee, zelf maakte ik ook een inschattingsfout en dacht ik wel dat je bandenspecialist was en het hier erg technisch zou worden (omdat je camber met C schreef en dat gaat over de hoek). Tot slot, vrees ik dat je met je Alto enkel inderdaad bij iemand terecht kunt met een volledige uitweging. Let wel: dit kost echt niet zo veel, met een 50 EUR ben je er sioms van af (vraag prijs op voorhand gewoon) en ben je veel veiliger af. Succes.