Auto stottert een beetje, wat zou het kunnen zijn?

Bij lage snelheden stottert mijn auto (Mitsubishi Lancer uit 1996) soms. Bij accelereren is het weg, bij hogere snelheden ook. Vooral in de laagste drie versnellingen bij het loslaten van het gaspedaal, schokt en schudt hij. Het gebeurt niet altijd, volgens mij vooral bij een koude motor (maar ik rijd vrijwel alleen korte stukjes).

Hij heeft 3000 kilometer geleden nog een grote beurt gehad, zonder aantekeningen.

Ik dacht zelf aan een onjuiste brandstof- of luchttoevoer. Of een versleten bougie. Kan ik dat controleren met een testje zonder dat ik een bougiesleutel moet kopen en ze eruit halen? En de of de aanvoer goed is, lijkt me nog lastiger te zien.

Het verbruik is ook iets gestegen. Stationair loopt hij wel mooi, voor zover ik hoor.

Wat zou het nog meer kunnen zijn?

Tweede puntje: Mijn remmen piepen. Een heel hoog geluid, volwassenen horen het niet maar ik en vriendinnen wel. Ook als ik zachtjes rem. Zal een paar keer goed doortrappen helpen als het vocht of aanslag is? Ik rem meestal op de motor door terug te schakelen en rem alleen als het noodzakelijk is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
8.8K

Antwoorden (7)

Benzinepomp?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien je remblokken versleten. Laat ook even je remschijven na kijken..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag niet uitgaan van klachten bij een motor die niet op bedrijfstemperatuur is, daar wordt nl. het motormanagement op afgesteld. Rijdt je motor eens goed op temperatuur, en kijk of er dan nog klachten zijn. Als dat zo is, dan even terug naar de garage waar de grote beurt is uitgevoerd. Zij kunnen de afstellingen controleren en eventueel bijstellen.
Piepende remmen.......... irritant.
Het beste is, om even de remblokken te demonteren, alles goed schoonmaken en de blokjes met een likje kopervet
( daar waar de remblok tegen de zuiger/remklauw aanligt)
terug te monteren.
jc54
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op temperatuur heb ik het eigenlijk niet gemerkt, maar de langste afstand die ik ermee gereden heb tot nu toe is 30km. Dan is hij wel op temperatuur neem ik aan? Het is ook niet altijd bij een koude motor, deze week heb ik het nog niet gemerkt en voel ik helemaal niks als ik schakel of het gas loslaat, enorm vloeiend allemaal. De remschijven zal ik eens schoonmaken ja, daar zit misschien zelfs nog wel aangekoekte pekel aan. De auto staat aan straat namelijk.
Ik denk dat je ff je brandstoffilter moet vervangen en misschien zelfs ook het filter wat aan de pomp vastzit "in" de tank maar probeer eerst het filter gewoon.
Gooi ook eens een flesje injectorcleaner in je tank van het merk "Wynns"
Je kan ook een keer Je wagrn aftanken met super benzine of bij de benzine (euro95 ga ik vanuit) een octaanbooster toevoegen.
Bougies kunnen ook aan vervanging toe zijn en die moet je er echt ff uithalen,kan vaak gewoon met een ratel en verlengstuk.
Wat je remmen betreft,dat komt door het randje wat eraan zit,als je de blokken eraf zou halen het randje ff opschuurt is het daarna weg maar uiteindelijk komt het wel terug.
Spuit je remschijven ook eens ff lekker in met remmenreiniger.
Ben benieuwd wat het was !!
Laat je het nog ffies weten ? :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Remmen op de motor is niet goed, hierdoor word de druk in je zuigers te hoog. Misschien veroorzaakt dit wel de ellende die je nu met je motor hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak kan er iets zijn met haperende stroomvoorziening van je injectiesysteem,verstopt,luchtbelletje of iets anders wat zorgt voor haperende brandstof toevoer !
Keertje alle elektrieke aansluitingen van je injektie met koperborsteltje schoonmaken , controleren en met beetje kopervet monteren zou dat moeten uitsluiten
Ook kan er'n bougie zijn die't niet doet bij lage belasting !
Al die kabels en doppen moeten in goede conditie zijn en alles tegen water zijn ingespoten met bijv. wd-40 oid.
Achter je remblokken wat koper of zilvervet,daarvoor ze iets opruwen en de verglaasde laag eraf schuren indien aanwezig !
Nieuwe remblokken moet je echt inremmen met zoveel mogelijk verschillende manieren van belasten !
Sowieso is het beter zo min mogelijk te remmen (eerder gas los laten) omdat koude remmen een meter of 10 eerder je stil laten staan !!
Bovendien kosten ze'n hoop geld en vanwege het asbest verbod verglazen ze eerder bij intensief gebruik vanwege de hitte !
Piepen is dan 'n gevolg !

Toegevoegd na 3 minuten:
Als er een bougie kapot is : moet je een voor een er eentje losmaken (dop eraf) hoor je verschil weet je deze doet iets ! Gebeurt er nix dan doet die bougie niet mee en is kapot !
Sowieso af en toe nieuwe erin kan nooit kwaad !

Toegevoegd na 10 minuten:
Terwijl je motor stationair loopt 1 bougie uitschakelen zie boven !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kort maar krachtig: vervang eens je bougiekabels :-)