wat is het ratelend geluidje in de versnellingsbak?

Betreft een Colt 1.3 uit 1994 5 bak. Wanneer ik vanuit stilstand de koppeling intrap en dan meteen in de eerste versnelling schakel komt er een ratelend geluidje uit. Wanneer ik de koppeling een seconde of wat ingedrukt houdt en dan in de 1 schakel gaat het normaal.
Waar zou dit op kunnen duiden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.5K

Het beste antwoord

Zoals hoger gezegd : versleten synchroonringen.
Dit is vaak goedkoper op te lossen met een additief van bv Barhall.
Kan ook komen van een slecht afgesteld koppelingspedaal. (al kan dat bij en Colt met een automatische regeling zijn) Ook te weinig olie (of te dikke) in de versnellingsbak kan dit probleem geven. Zelfs een te hoog afgesteld stationair toerental kan de oorzaak zijn, al zou je dan ook problemen moeten hebben met de achterruitversnelling.
Eric
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit is normaal de 1e versnelling is nooit gesynchroniseerd.
Als je te snel in 1 schakel staan de tandwielen nog niet stil. Dit is normaal. Geen zorgen dus gewoon 2 seconden de koppeling ingetrapt houden voor je in 1 schakeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De 1e versnelling is tegenwoordig en ook al in 1994 wel gesynchroniseerd
Waarschijnlijk een slecht/versleten synchronisatie ring in de versnellingsbak.
Om dit op te lossen moet de synchromes-ring vervangen worden.
De onderdelen zijn niet duur, maar de versnellingsbak moet uitgebouwd worden en helemaal open gemaakt worden.
Dit maakt het kostbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voel je het ook in je pook ?
Het kan zijn dat ie niet goed ontkoppeld en men noemt dat dan "ff tandjes poetsen"
Volgens mij is de bak bij een Colt wel een kwaal die snel problemen geven.