Mijn opel tigra geeft stroomschokjes elke keer als ik de auto uitstap, na erin te hebben gereden. Wat kan ik hiertegen doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het zelfde met m'n golf 3.
paulus811
12 jaar geleden
Het is in iedere auto, het ligt aan het materiaal van je schoenzolen in combinatie met het droge weer (de lage luchtvochtigheid). Met leren zolen heb je het probleem niet, nooit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had het in de auto met mijn hondje steeds, iedere keer als we elkaar aanraakten, pets, daar kregen we weer een tik. Hij schrok zo, vooral bij zijn neusje, zo zielig!!

Antwoorden (5)

Je kunt zoon lapje rubber aan de onderkant van de auto maken, die over de grond sleept, dan kan de elekriciteit weg.. Weet niet of je snapt wat ik bedoel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de tip, maar hoe heet dat rubberen ding? Misschien dat ik er eentje ga kopen, maar dan moet ik wel weten wat voor soort materiaal ik nodig heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rubber? Dat geleid toch heel slecht?
Kan je dan niet beter een metaal gebruiken?
Dit ligt niet aan de auto maar aan de wrijving van de lucht waardoor statische elektriciteit wordt opgewekt. Je kan idd zon rubber ding onder je auto doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt er niets aan doen. De lucht is momenteel zo enorm gortdroog, dat je auto en jij statisch geladen zijn.

Eerst je voet op de grond zetten en dan de auto aanraken wil nog wel eens helpen. Zo ontlaad je jezelf in ieder geval eerst.

Normaal hebben we hier last van in de droge wintermaanden, zelfs je haar wordt dan erg statisch en alles wat je aanraakt geeft een stroomstootje.

Weinig aan te doen dus....

Toegevoegd na 39 seconden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Statische_elektriciteit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan heb jij een andere lading dan de auto, raak je de auto aan terwijl je tegelijk aarde maakt en pats. Ik heb zelf altijd het idee dat je geen schok krijgt als je juist eerst, terwijl je nog in de auto zit, de buitenkant van het portier aanraakt, en terwijl je dat blijft aanraken uitstapt. De ontlading gaat dan via je schoen in plaats van je vinger.
Als je het portier vast houdt voor je je voet op de grond zet heb je geen last. Een strip onder de auto helpt natuurlijk ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
dan wel een metalen deel van het portier, anders heeft het geen enkele zin.
Geen rubberzolen, maar bijvoorbeeld leren zolen dragen. Bij het uitstappen wordt de statische elektriciteit direct via de zool afgevoerd, bij rubber lukt dat niet.

Wil je toch graag rubberen zolen dragen, leg dan voor het uitstappen je linkerhand vlak op het dak en stap dan pas uit. Door het grote oppervlak van je vlakke hand voel je geen schok, maar wordt wel de statische elektriciteit afgevoerd.
paulus811