Welke nieuwe autobanden

Ik sta altijd met de bek vol tanden als ze vragen: "welke?"
Een A-merk klinkt duur, dus is B-merk beter? Zacht = meer grip = snellere slijtage? Welke band is hard en welke zacht? Zijn er review sites? Prijzen vergelijk sites?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
3.1K

Antwoorden (9)

Google op "autobanden aanbiedingen" en je krijgt een aantal sites van aanbieders en test.
Even kijken of navragen welke jij nodig hebt.
Er is een test van de consumentenbond maar daarvoor moet je lid zijn om die gegevens in te zien.

Ik heb enkele sites toegevoegd die je op die manier zou kunnen vinden. Vergelijken moet je echt zelf doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.ciao-shopping.nl/sr/q-autobanden

Toegevoegd na 18 minuten:
Overzicht met testen die zijn uitgevoerd:
http://www.autobanden-winkel.nl/bandentest.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Reneke;

Wat mij betreft geldt voor autobanden "goedkoop is duurkoop". Ooit door een misverstand twee nieuwe, maar onbekend merk-banden op mijn auto gekregen en dat was een regelrechte ramp. Slijten deden die tientjesdingen (helaas) niet, waardoor ik nog veel langer ergernis had van het totale gebrek aan grip en de daaruit voortvloeiende beangstigende rijeigenschappen. Het hoeven natuurlijk heus geen ultrasportieve semi-racebanden te zijn, maar de veiligheid, comfort en het rijplezier dat een merkband je bieden kan is de meerprijs meestal wel waard. Als je de merknaam ook als leek als bandenmerk herkent is dat meestal een goed teken. Als het erg onbekend en exotisch klinkt (Linglong, Wanli of Nankang schieten me te binnen) zijn ze in hoofdzaak geschikt voor de achteras van een achterwielaangedreven auto om mee te driften; gebrek aan grip is dan immers een pluspunt. Behalve merken als Michelin, GoodYear, Dunlop, Bridgestone of Pirelli zijn er inmiddels ook een aantal subtoppers die qua prijs een mooi compromis tussen deze twee groepen vormen en kwalitatief maar weinig veren hoeven te laten. Een goede bandenboer geeft ook een vrijblijvend advies en op www.autobandenmarkt.nl of andere soortgelijke sites kun je aardig prijzen vergelijken. Op www.autobandentest.com staan ervaringen van consumenten met heel veel bandentypen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je bij meerdere bandenhandels navraagt wat het beste bij je past krijg je in het algemeen een goed advies,een en ander is nl sterk afhankelijk van oa je auto ,en rijstijl, voor mijn oude auto is bijvoorbeeld een continental minder geschikt omdat deze aan zachtere compound heeft waardoor bij een noodstop de banden nog wel eens vierkant willen worden (geen abs)en aangezien ik wel wat comfort wil wil ik liever niet rijden met hoekige banden, maar bij een andere auto( wel abs) rijd ik wel met continental omdat ik dat een goede prijs kwaliteid verhouding vind hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.zibb.nl/10130749/Auto-nieuwsbericht/bmerkenscorengoedinbandentest.htm

http://www.autobandenshop.com/tests.htm

en dan is nog de duitse bandentestsite:

http://www.autobandentest.com/pkw_sommerreifen/pirelli/p_zero_nero/index.html

Niet eenvoudig een keuze te maken. Wil je comfort, of niet, geen harde wangen of wel etc.

Misschien is een forum over jouw auto. En misschien staat daar wat over de juiste banden voor dat type auto.

Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste banden ontwijken elkaar niet veel. Je moet er alleen op letten dat je ze geen banden geven die al jaren in het magazijn liggen. Dit kun je controlleren door naar de DOT code op een band te kijken. BV: DOT1205 betekend dat de banden zijn geproduceerd in de 12e week van 2005. Deze banden zouden vandaag de dag dus ruim 4 jaar oud zijn. Zorg altijd dat je banden krijgt met een DOT code niet ouder dan 1 jaar.
Verder ligt de keuze van een band vaak bij je persoonlijke rijstijl.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoel dat de meeste niet veel voor elkaar onderdoen en dat je een keuze moeten maken naar gelang je eigen rijstijl. Daarnaast is het belangrijk om op die DOT code te letten.
Globaal gezien zijn er niet heel veel verschillen tussen de verschillende merken autobanden. Het enige verschil is dat de één (veel) bekender is dan de ander...

Het verschil tussen hard en zaht is dat doorgaans hard staat voor zomerband en zacht voor winterband...

Waar je vooral op moet letten is dat als je nieuwe banden onder de auto/motor/bus/vrachtauto laat leggen dat er een profiel op de band zit wat je aanspreekt. Winterbanden hebben bijvoorbeeld een heel erg grof profiel. Dit tegenover een fijn profiel op de zomerbanden. En dan heb je nog banden die zowel in de zomer als de winter kunnen. Neem vooral dat profiel dat jou een goed gevoel geeft voor het afvoeren van water tijdens het rijden in de regen. Dit is echt een gevoelskwestie...

Als je globaal gezien met regelmaat in Duitsland komt met de auto ben je verplicht om beneden de 11 graden celcius winterbanden onder de auto te hebben. De Duitse politie is hier heel kinderahtig in en geven je zonder excuus een rijverbod tot het moment dat zij geconstateerd hebben dat er winterbanden onder de auto liggen. Dit heb ik proefondervindelijk mogen ervaren. Los van het feit dat je eveneens verplicht bent om naast de winterbanden ook sneeuwkettingen bij je te hebben...

Toegevoegd na 3 minuten:
En dan nog een kleine aanvulling:

Als 1 band versleten is vervang er dan gelijk 2. Dus beide banden voor, of achter. En laat even kijken, of dat het niet verstandiger is om ze gelijk alle 4 te vervangen. En de voorbanden zijn gevoeliger voor slijtage dan de achterbanden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voorbanden slijten sneller bij voorwielaangedreven auto's. En je hoeft echt geen 2 banden te verwisselen als er 1 versleten is. Dat is onzin. Vervang er 1 en leg de twee verschillende naar achterop de auto. Als je namelijk voor op 2 verschillende banden rijdt ga je dit voelen in je stuur, en achter (mits nog in goede staat) niet. Voor wat betreft het profiel nog een klein aanvulling. De modieuze profielen van nu die dwars over de banden lopen hebben te maken met een slijtpatroon dat de koersvastheid sterk aantast. Let daar op en koop die dus niet. Vredenstein heeft een hele mooie band, alleen is er niet meer mee te rijden na een paar duizend kilometer. Koop banden met lijnen die de band volgen, en de rijrichting volgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2/3 van de verkochte auto's hebben voorwielaandrijving. Bovendien stuur je met de voorwielen, waardoor de slijtage van de banden alleen maar groter is... Maar wat is nu je punt?
Je kunt eindeloos zoeken naar autobanden het is bij uitstek een product dat je ergens weer goedkoper vindt nadat je nieuwe banden hebt laten monteren. Er zijn al een heleboel vergelijkingssites genoemd. Wees zo doortastend om ook vooral de duitse vergelijkingssites goed door te lezen.
Voor het overige heb ik erg goede ervaringen met de grote merken. Goodyear, michelin, pirelli, continental. maar ook vredestein (koopt nationaal produkt!)
Het is al genoemd geloof ik maar nog maar een keer
Goedkoop is duurkoop. Bedenk je hoeveel je aan je auto hebt uitgegeven en hoeveel je aan het " schoeisel "ervan van plan bent uit te geven.
Vergeet ook niet dat een band niet langer dan 6 jaar mee moet gaan omdat ze anders uit drogen Drogere banden hebben veel minder grip.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de juiste hulp zou ik het gewoon proffesioneel zoeken. Ga eens langs bij een fastfitter en vraag om advies als het gaat tussen A-merk/B-merk. Zij kunnen de juiste tips geven en weten vaak ook wat onder jou auto aan te raden is.

Ik weet dat profile tyrecenter fijn advies geeft, je kunt daar ook op de website (zie bron) zoeken naar banden die op jou auto passen. Profile heeft zelf bij elke band de belangrijke eigenschappen staan

De 2e bron is een voorbeeld van een band, hierbij staat een Tyrex index (door profile tyrecenter ingerichte index van bandenkwaliteit) gaat van 1 tot 5 sterren.

Succes met het zoeken van de juiste band
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met de stelling goedkoop is duurkoop ben ik het helemaal eens. Heb zelf ook een slechte ervaring gehad met koreaans rubber onder een peugeot, een grote ergernis.
Weet wel dat het je enige contact is met de weg, en als er 1 keer iets mis gaat, je vaak meer schade hebt dan de kosten van 4 nieuwe en goede banden.
Wil nu enkel en alleen nog maar michelin banden, ze zijn wel duurder, maar Euromaster en Kwik-Fit hebben vaak wel aanbiedingen, of je kunt ze kopen met ANWB korting.

Succes.