Punten rijbewijs voor iedereen?

Het OM wil een punten rijbewijs voor iedereen. Je krijgt dan 9 punten en als je bv te hard rijdt binnen de bebouwde kom gaan er al 4 punten af. Rijd je 2 keer te hard ben je een half jaar je rijbewijs kwijt. Kunnen ze dit zo maar doen? Ik bedoel het stond al vast en zo kunnen ze dus de betekenis van je rijbewijs zomaar blijven aanpassen ? Nou rij ik zelf altijd netjes,maar vind ik dit erg ver gaan als ze dit zo maar kunnen doorvoeren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is in elk geval eerlijker : nu rijden mensen in 'dikke' auto's af en toe alsof ze Schuhmacher zijn, omdat ze de evt. boetes gemakkelijk kunnen betalen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En wat is de vraag? Wil je meningen inventariseren?
Daar is goede vraag niet voor. Ga dan naar een forum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien moet je lezen. De vraag is kunnen ze dit zomaar doorvoeren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok. Had ik overheengelezen. Misschien omdat de vraag midden in je toelichting staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij mag het :) maar ik heb zo weinig te zeggen

Het beste antwoord

Nee, het OM kan dit niet zomaar doen. Het OM kan dit zelfs helemaal niet doen.

Dit is iets wat door de regering, eerste & tweede kamer goedgekeurd moet worden. Net als alle andere wetswijzigingen dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor dit volledig correcte antwoord een min?????
correctie + dus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen geven hier vaak een min uitt emotionele overwegingen die heel vaak haaks staat op een correct antwoord. Van mij dan ook een + dank je voor je reactie!
ronron1212
13 jaar geleden
+

Andere antwoorden (4)

Als het in een wet komt kunnen ze dat zomaar doen, ja. Maar het is nog lang niet zo ver. Als het voorstel er ligt moet het eerst eerst nog door de tweede en de eerste kamer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vraag is of ze dit zomaar kunnen doen, en je argument is, dat het de betekenis van het rijbewijs verandert. Daar zit wel iets in.

Vaak is het zo dat als regels/wetten worden veranderd, er een soort afbouwregeling komt, en dat die wet of regel alleen geldt voor nieuwe gevallen. Een mooi voorbeeld is de hypotheekrenteaftrek. Als die zomaar zou worden afgeschaft, dan komen er opeens heel veel mensen in de financiele problemen. Toen ze hun huis kochten, gingen ze er vanuit dat ze 30 jaar belastingaftrek zouden hebben, en dan is het verstandig om een overgangsregeling te maken (gedurende 30 jaar 1/30 deel minder kunnen aftrekken) of de nieuwe regel alleen laten gelden voor nieuwe gevallen.

Toch zijn er wel argumenten om dit met het nieuwe systeem met het rijbewijs niet zo te doen.

- niemand met een rijbewijs zal nu zeggen "als ik had geweten dat er een puntensysteem kwam, had ik dat rijbewijs nooit gehaald!". Iemand met een eigen huis, kan zoiets wel zeggen, bij opheffen van renteaftrek.
- je rijbewijs kan nu ook al ingetrokken worden. Kijk maar eens naar "blik op de weg". Iemand die 220 km per uur rijdt op een provinciale weg is zijn rijbewijs (en soms ook auto) kwijt. Het nieuwe systeem wordt alleen maar milder en eerlijker.
- 1 op de 2 mensen heeft een eigen huis. Veel mensen hebben dus te maken met wijzigingen in renteaftrek. Maar er zijn denk ik maar 1 op de 100 mensen die zich constant als een idioot gedragen in het verkeer. 99 van de 100 mensen zijn dus blij. Zeker ouders van kleine kinderen, die zien dat automobilisten 80 km/u rijden in de bebouwde kom.

Ik denk dat dit een goed en eerlijk systeem is. Want als je één keer verschrikkelijk in de fout gaat, is er nog niets aan de hand. Het enige wat je moet doen, is zorgen dat je zoiets geen 2e keer doet. Het nieuwe systeem pakt asociale weggebruikers aan, en laat mensen die eens een doodenkele keer in de fout gaan, met rust.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er alleen punten af zouden gaan voor idioot verkeersgedrag ben ik het wel met je eens.
Echter, als je al punten kwijt zou raken voor elke witte doorgetrokken lijn die je aanraakt....al is het om een fiets (of een konijn) te ontwijken...dan kan je een soort van heksen jacht krijgen.
Daarnaast is het toegestane snelheden beleid in nederland dermate onzinnig...denk aan max 100 op een 5 baans autosnelweg ...A2...ook in de nacht terwijl er 120 gereden mag worden op de smalle, deels vluchtstrookloze A44 (Amsterdam-Leiden). Tevens zijn er brede wegen met gescheiden fietspad buiten bebouwde kom max 60 en het locale boeren weggetje zonder apart fietsers en voetgangersdeel waar je weer 80 mag. Een bordje met max snelheid kan je makkelijk missen, zeker 's avonds als er ook een (verblindende) tegenligger rijdt... Dus voor punten rijbewijzen eerst eens de borden met max snelheid afschaffen...elke snelweg 120 (130?), elke autoweg 100 en andere buitenwegen 80.
In de bebouwde kom ook 1 vaste max snelheid. (50)
Weet je ook gelijk altijd wat er wel en niet mag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
reinier, ik heb nu juist begrepen dat dit systeem is bedacht voor grove verkeersovertredingen. En dus niet dat als je 55 km/u rijdt in de bebouwde kom je opeens punten kwijt raakt. En zou het zo erg zijn, als je dan één van die 10 punten kwijt raakt, en 4 punten als je 85 rijdt?
Op die manier kun je best eens zonder autogordels rijden, een keertje een beetje te hard, en desnoods eens een keertje per ongeluk net door het oranje licht, en dan nog duurt het jaren voor je al je punten kwijt bent. Dat zal dan ook niet gebeuren, want je let dan wat beter op. Daar is toch niets mis mee? Over de rest van je verhaal: mee eens. Veel verkeersregels kunnen duidelijker en efficienter.
Over de bebouwde kom: ik vind het prima dat er bij scholen en woonerven 30 km/u geldt. Dat is toch niet zo verwarrend?
Die wet moet inderdaad door tweede en eerste kamer worden goedgekeurd.

Maar ik heb de indruk dat jij je meer afvraagt of ze dat zo simpel kunnen opleggen aan ons, chauffeurs.

Helaas, wet is wet, en de wet wordt alsmaar strenger omdat er meer en meer wagens komen, en de mensen alsmaar haastiger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als dit idee wet wordt, zal het gaan gelden voor nieuwe rijbewijzen. Dus er is geen sprake van "de betekenis van je rijbewijs aanpassen".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Krijgen we binnenkort allemaal een rijvergunning in plaats van een rijbewijs? Als het aan het Openbaar Ministerie ligt wel. Momenteel krijgen alleen beginnende bestuurders in
Nederland een puntenrijbewijs. Als ze in de eerste vijf jaar na behalen van daarvan drie keer fors de fout in gaan kan het rijbewijs worden afgepakt. Nu zijn er plannen om ook aan mensen die al jarenlang het rijbewijs hebben, zo’n puntenrijbewijs te geven. Bij negen punten ben je dan af, bij zeven punten raak je hem eerst alleen een half jaar kwijt.
Werkt het afschrikwekkend en verbetert het dus de verkeersveiligheid? Of is het overbodig omdat bestuurders hun rijbewijs nu ook al kwijtraken na meerdere grove overtredingen? ZO staat het op internet. Anders verandert er weinig, nieuwe kandidaten hebben al een vorm van eenpuntenrijbewijs. Ze willen dus ook de mensen die al langer hun rijbewijs hebben een punten rijbewijs geven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En alles wat op internet staat is waar?
Voor alle bestuurders geldt dit:
"Het puntensysteem voor rijbewijzen (puntenrijbewijs) wordt 1 juni 2011 ingevoerd. Het puntensysteem geldt voor het rijden onder invloed van drank. Als u binnen 5 jaar 2 keer wordt veroordeeld voor rijden met teveel alcohol op bent u uw rijbewijs kwijt. Bij de tweede overtreding moet het alcoholgehalte meer dan 1,0 promille zijn."
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wat-is-het-puntenrijbewijs-en-per-wanneer-wordt-dit-ingevoerd.html Maar dat is niet wat jij bedoelt in je vraag.
Schultz van Haegen denkt nog na over voor welke bestuurders dit moet gelden, en dan kan het dus ook voor nieuwe bestuurders gaan gelden.