Wat kan een goede reden zijn voor een ambulance om met zwaailicht, zonder sirene, op een snelweg met 110 km/u te blijven rijden?

Wij kwamen dat in Belgie tegen, alle auto's gingen de ambulance voorbij. Geeft een vreemd gevoel, omdat je eigenlijk verplicht bent om een ambulance met zwaailicht voorrang te geven, en inhalen (en vervolgens voor hem uit gaan rijden) voelt als hinderen....

Toegevoegd na 1 minuut:
ps: er was ruimte genoeg voor de ambulance om met veel hogere snelheid te rijden. ook was er gewoon goed zicht op de snelweg.

Toegevoegd na 17 minuten:
kan een Belg iets toevoegen over de verplichtingen of gewoonten hieromtrent in Belgie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
14.4K

Het beste antwoord

Ambulancepersoneel probeert eerst de patient te
stabiliseren alvorens men de patient meeneemt.

In de ambulance gaat dat proces door en zo nodig moet men over gaan tot levensreddende ingrepen.

Om aan te geven dat men afwijkt van de normale
snelheid van het overige verkeer heeft men alleen het zwaailicht aan.

Is de patient desondanks niet of moeilijk stabiel te krijgen en is er levensgevaar dan gebruikt de ambulancechauffeur optische en geluidssignalen om zich een weg te banen door het verkeer.

Overigens gebruikt de politie ook wel eens alleen een zwaailicht na een melding van bv een overval/inbraak oid.
Des te dichter deze de plaats nadert gaat ook het zwaailicht uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Er kan iemand in liggen, dan is hard rijden onverantwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slachtoffer werd in de ambulance behandeld. Medische ingreep misschien moest e gesneden worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn dat er een zwaargewond iemand in lag, denk aan een nekletsel. Dan moeten ze juist erg voorzichtig rijden en niet plotseling moeten remmen. Het werkt dan als waarschuwing zodat mensen niet plotseling pal voor ze gaan afremmen of gaan snijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ambulance heeft alleen speciale rechten als hij zwaailicht en sirene gebruikt (hier in Nederland in ieder geval) Met alleen zwaailicht mag hij bijvoorbeeld ook niet door rood rijden.
Alleen zwaailicht is dus meer een extra waarschuwing.
Misschien wilde hij juist aangeven dat hij langzamer reed dan je zou verwachten. Het zou kunnen dat er een patient in lag die heel voorzichtig vervoerd moest worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De patient kan een aandoening hebben waarbij de patient zo voorzichtig mogelijk vervoerd moet worden, dus zo weinig mogelijk schudden bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien vervoerde de ambulance een kwetsbare patient, waarbij geen haast was, maar er bijvoorbeeld geen abrupte bewegingen mochten worden gemaakt.

Of is het in België misschien verplicht om zwaailicht te voeren als er een patient vervoerd wordt?