Wat is "beter": meer Pk's en kleinere motorinhoud of grotere motorinhoud en minder Pk's?

Wil binnenkort andere auto kopen, maar weet niet goed wat sterker is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
43.4K

Antwoorden (6)

Meer pk kleine auto is zuiniger dan minder pk. De motorinhoud bepaald vooral hoeveel hij slurpt, het aantal pk's is hoe krachtig hij is. Ik raad meer pk minder inhoud aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo onderhoud? Je hoeft niet altijd alle pk's te benutten... Afraggen kost onderhoud, maar dat gaat net zo snel kapot bij een grotere inhoud hoor...
De Amerikanen zeggen: "There is no substitute for cubic inches". Oftewel: hoe groter de cilinderinhoud hoe beter. In deze tijd is dat achterhaald en sluit ik mij aan bij het antwoord van de vorige beantwoorder: een kleinere cilinderinhoud met meer PK is beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe groter de inhoud des te meer de wagen zuigt.
meer pk's minder inhoud ( heb je een snelle sterke auto die minder verbruikt )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja is idd allemaal wel redelijk waar maar...!!
Ook kleine auto's met een kleine motor met veel pk's kunnen slurpen.
Het ligt natuurlijk ook een beetje aan je rechtervoet.
Ik rij zelf een bmw e30 2,5L 6cilinder en weegt 1169kg met (fabriek af 171pk waar er mss nog 150pk van over zijn nadat het blok bijna 25 jaar oud is) maar zelfs deze auto kan 1:12 rijden ;-)

Honda's met een leuk snel b16 blokkie zijn snel en wegen niks maar echt zuinig zijn ze ook niet dus laat je niet altijd misleiden door pk's/gewichtverhouding om daar het verbruik aan af te leiden ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om antwoord te geven op jou vraag hier een uitleg over vermogen.

Een motorblok is door de fabrikant vaak ontwikkeld zodat deze veilig zijn vermogen af kan leveren en daarmee ook nog een hele tijd meegaat. Vaak gaat het dan om een maximaal specifiek vermogen van 60 Pk per liter motorinhoud.

Als je een turbo op hetzelfde blok schroeft dan kan dat specifieke vermogen op lopen tot ruim 100 pk per liter.

Veel rallyblokken worden zelfs zo opgepompt dat een 3 liter turboblok richting de 600 pk gaat. Wat betekend dat er 200 pk per liter beschikbaar zijn. Echter gaan deze motorblokken natuurlijk een stuk minder lang mee dan als ze origineel blijven.

Echter de vergelijking tussen bijvoorbeeld een japanner met een 1.6 met 90 pk, of een duitser met een 2.0 met 90 pk is vaak niet te doen. Beide blokken hebben hun voor en nadelen, maar als je meer pk's wil hebben zal ik toch nog steeds voor een grotere motor kiezen. Ga je voor zuinigheid zal je toch het gewicht van de auto in de vergelijking mee moeten nemen aangezien die daar veel invloed op heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij: relatief kleine inhoud, meer pk's, als je tenminste van doorrijden houdt. Mijn auto heeft een 1600 motor met 110 pk's. Dat ie zo snel is (gaat echt als de brandweer, als je het gas intrapt): het lage totaalgewicht van de auto: nog geen 1000 kg. Vooral de verhouding totale massa/aantal pk's is belangrijk voor het vaststellen van de "sterkte". (vaak al terug te vinden bij technische gegevens onder : "van 0 tot 100". Is dat meer dan 10 seconden dan ben al niet echt meer een snelle jongen).

Toegevoegd na 1 minuut:
Moet zijn: "dan ben je al niet echt meer een snelle jongen".