Wat doet een auto als hij in "noodloop"gaat?

En kan ik dan nog doorrijden tot een garage of moet ik echt gelijk stil gaan staan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
66K

Het beste antwoord

In de motor zitten tegenwoordig heel veel sensoren en actuatoren. Deze worden aangestuurd door de ECU (Electronic Control Unit).

Als de ECU een fout herkent, bijvoorbeeld een van de sensoren die een fout signaal afgeeft maar de motor loopt nog (slaat dus niet af), dan wordt noodloop ingeschakeld. Deze verkeerde waarde van sensor kan komen door bijvoorbeeld kabelbreuk, kapotte sensor of gewoon een te hoge/lage waarde.

Het noodloop programma geeft dan zelf een vaste waarde die de verkeerde waarde van de desbetreffende sensor vervangt. Doordat de waarde vast is kan er bijvoorbeeld niet meer goed opgetrokken worden, loopt slecht stationair, en zo zijn er nog heel veel andere mogelijkheden.

Als je de motor afzet en weer opnieuw start, kun je kijken of het een tijdelijk probleem was. Mocht hij weer in noodloop gaan is er dus echt iets mis, dan raad ik je aan naar de dealer/garage te gaan. Deze kunnen de ECU uitlezen en kijken wat er aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je moet dan wel naar de garage want er is dan een probleem met de automatische versnelling. Als je auto in Noodloop gaat vindt de computer dat er niet meer automatiscg geschakeld kan worden, en dan fixeert hij de versnelling op 1 of 2. je kunt hier niet comfortabel mee rijden. Het kan zelfs gebeuren als je bij wijze van spreken 120 KM/h op de snelweg rijdt. De 2e versnelling is dan ineens niet prettig. Het zal niet snel gebeuren, je kunt verder rijden naar het volgende servicepunt maar je auto heeft dan wel onderhoud nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar ik heb geen automaat.. of begrijp ik je verkeerd?
Ha, die Congoleo;

De meeste moderne motoren hebben een managementssysteem met een noodloopprogramma, dus ook die met een handmatige versnellingsbak. Als een van de sensoren een waarde registreert buiten zijn reguliere meetbereik kan dat een reden zijn om de motor voor schade te behoeden via die noodloop. Motor afzetten en na korte tijd weer starten kan dit soms weliswaar verhelpen, maar ook in dat geval is het aan te raden om de garage het geheugen uit te laten lezen op foutmeldingen. Een oorzaak als een defecte of vervuilde sensort is snel verholpen maar scheelt je een hoop ergernis.