Heeft rechts ook voorrang op een groot parkeerterrein?

Bijvoorbeeld een parkeerterrein die direct aansluit op de gewone weg (dus niet een afgesloten parkeerterrein) bij een winkelcentrum.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
22.2K

Het beste antwoord

Als je uit een *straat* komt, gelden de gewone voorrangsregels.

Uit je vraagstelling leid ik af, dat de geparkeerde auto van een *parkeerplek* afkomt. Het verlaten van een parkeerplek geldt als bijzondere verrichting. Bij het uitvoeren van een bijzondere verrichting die je *alle* overige verkeer, inclusief fietsers en voetgangers, voorrang te verlenen.

In concreto: verkeer dat van een parkeerterrein komt, heeft nooit voorrang op verkeer dat zich al op de weg bevindt.

--

Wanneer het gaat om twee auto's die zich beide OP het parkeerterrein bevinden, gelden geen speciale regels. Je moet er dan samen uit zien te komen. Wel is het gebruikelijk, in zo'n geval de normale regels (zoals bijvoorbeeld: rechts gaat voor) toe te passen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is dat toch met die *sterretjes*?
Is geen kritiek hoor, maar ik zie dat vaker voorbijkomen hier. Ben gewoon benieuwd...
Cryofiel
13 jaar geleden
Da's een manier om nadruk aan te geven. Normaal gesproken kun je een tekst vet maken, of onderstrepen, of cursiveren. Dat kan hier niet. Vandaar dat we andere middelen gebruiken. Je kunt tekst bijvoorbeeld _onderstrepen_, *vet* maken, of /cursiveren/. Je kunt tekst ook GROTER maken, maar dat hoofdlettergebruik vinden veel mensen lelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok, dank voor je uitleg. *weer* wat geleerd ;)

Andere antwoorden (5)

Loopt de stoep door? Dan is het een uitrit en hebben ze GEEN voorrang. En als het een echte straat is ( zonder doorlopende stoep ) zullen er haast wel haaientanden staan en dan hebben ze ook GEEN voorrang. Ik hoop dat je wat aan dit antwoord hebt :)
13 jaar geleden
MissBiggie
13 jaar geleden
waarom nou weer een - ?
MissBiggie
13 jaar geleden
en weer 1 :(
Rechts heeft ALTIJD voorrang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook op een parkeerterrein gelden de normale regels van voorrang dus rechts heeft voorrang
13 jaar geleden
Als het openbare parkeerplaats is dan gelden de normale verkeersregels. Als er niets aangegeven staat met borden of tekens op de weg dan heeft rechts voorrang. Anders gelden de tekens of borden.
Bij een afgelsoten parkeerplaats staat meestal aan het begin een bord waarop staat dat de normale verkeersregels van toepassing zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een parkeerterrein dat direct aansluit op de openbare weg is op zich al een weg in de definitie van artikel 1, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994: "alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten".
Ook wegen rondom benzinestations of die in parkeergarages staan open voor het verkeer en vallen onder deze definitie. De enige uitzondering: een veerpont, want maakt geen deel uit van de weg. Antwoord op jouw vraag is dus: ook op een parkeerterrein gelden de verkeersregels, dus ook hier heeft rechts voorrang.