Slijten je remmen sneller als je een automaat hebt?

Ik heb een Renault Laguna 2.0 en die blijft bij het remmen ook gewoon lichtjes gas geven... Of mag je een automaat misschien tijdens het rijden in N zetten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
6.2K

Het beste antwoord

Ja ze slijten meer, allereerst door de bovenstaande antwoorden, maar bovenal doordat je voor het stoplicht je rem ingetrapt houdt. De remblokken worden dan veel heter als gebruikelijk, en (te) hete remblokken slijten sneller dan koudere. Ook heb je meer kans op verglazing van je remblokken, waardoor het remvermogen afneemt, en je dus ook eerder aan vervanging toe bent! Volmondig ja dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

De motor blijft op toeren, maar als 't goed is geeft ie géén gas (da's toch iets anders). Indien wel, dan slijten de remmen inderdaad sneller.
Maar dat lijkt me zeker geen normale zaak.

Ook een niet-automaat zet de toeren niet op nul tijdens 't remmen (dan zou ie afslaan). Tenzij je zo'n modern stop/go system hebt, natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt, dat is zo...

Er wordt meer en langer aangedreven...

leuke vraag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat mag niet. Als je in een andere versnelling wilt zetten moet je eerst helemaal stilstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een automaat is het moeilijker om op de motor af te remmen. Daarom zal vaker de rem gebruikt worden, en zullen de remmen sneller slijten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in het geval dat jij beschrijft slijten jou remmen en banden sneller.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een auto met automaat slijten de remmen sneller omdat dat je niet op motor afremt, je remt dus per saldo veel meer dan bij een handgeschakelde auto. Ook als je langzame manouvres maakt, bv parkeren, wordt de rem veel meer gebruikt. Slijtage aan de koppeling heb je daarentegen niet..
Je mag de automaat tijdens het rijden altijd in N zetten en eventueel een andere versnelling, als je maar uit de buurt blijft van de R of de P, al zijn moderne automaten beveiligd tegen misbruik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, slijtage is niet echt merkbaar. Remmen moet je toch. En als je stilstaat heb je je voet op de rem, als je hem dan wat rijden slijten de remmen daar echt niet van.

En waarom wil je je auto in N zetten tijdens het rijden? Kan wel, anders zat er wel een blokkade op.

Moderne automaten remmen af. Van mijn auto's hebben er 3 een automaat, drie verschillende merken in vermogens tussen de 120 en 400 pk. Verschil zit er wel tussen, maar dat heb je bij afremmen op de motor met een handbak ook.

Dan heb je ook nog die flipperauto's, bij zo'n automaat kun je schakelen, dus rem je af zoals bij een handbak. Goed waardeloos in de meeste auto's, behalve de topmerken.

Toegevoegd op 17-06-2009 16:53:25
Hoe bedoel je trouwens dat hij gas blijft geven? Staat het stationair toerental te hoog soms?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je remmen slijten heel ietsjes sneller
Je koppelingsplaten daarentegen slijten niet (want die zijn er niet)

Wat je je af zou kunnen vragen is of het *totaal* aan onderhoud van een automaat nou duurder is dan een schakelbak. Ik vermoed dat het niet uitmaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen koppelingsplaten in een automaatbak ??
het stikt er van behalve de kopelomvormer voor elke "versnelling"koppelingsplaten !
en als je auto toch rijd in stationair,zolang je de rem in hebt en niet vooruit gaat zullen je remmen er ook niet van slijten !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb een automaat zitten dubel zoveel remblokken op het slijt meer je kan ook heel moeilijk op de moter afremmen

Toegevoegd op 18-06-2009 11:52:39
ik heb nooit met een schakel mercedes gereden ik weet het dus niet