Als een verkeersbord aan de linkerkant van de weg staat is deze dan rechtsgeldig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
10K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, en rechts geldig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn antwoord is te lang, kan niets meer toevoegen, maar de openingszin moet zijn:
soms wel, meestal niet !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welk verkeersbord?

Het beste antwoord

Meestal wel, maar niet altijd. Zie ook paragraaf 2 van onderstaande link.
-
Algemene bepalingen ten aanzien van plaatsing van verkeersborden zijn:
-
De waarneembaarheid van verkeersborden moet dag en nacht verzekerd zijn.
-
Borden worden zodanig geplaatst dat zij het zicht op het verkeer of op verkeerstekens niet belemmeren.
-
Borden worden in beginsel haaks ten opzichte van de wegas geplaatst.
-
Meer dan twee borden, niet zijnde onderborden, worden buiten de bebouwde kom niet boven elkaar geplaatst. Borden worden gecombineerd in de volgorde van bijlage 1 van het RVV 1990, dat wil zeggen dat een bord geplaatst wordt onder een verderop in die bijlage genoemd bord.
-
Borden worden geplaatst aan de rechterzijde van de weg of boven een rijstrook indien het bord uitsluitend voor die rijstrook geldt, dan wel links van de weg indien het bord uitsluitend voor de linkerzijde geldt.
-
Borden kunnen ook boven de rijbaan worden aangebracht.
-
Ter hoogte van rechts geplaatste borden kunnen eveneens aan de linkerzijde van de weg of rijbaan worden geplaatst indien daaraan uit oogpunt van waarneembaarheid behoefte bestaat dan wel indien het bord tevens voor de linkerzijde geldt.
-
Bij gebruik op twee- of meerstrooks gedeelten van autosnelwegen en dubbelbaans autowegen worden de borden A1 en A4, C22, F 1 tot en met 4, J (alle), L5, L7 en L11 geplaatst aan beide zijden van de rijbaan waarop zij betrekking hebben.
-
De hoogte van de onderkant van het bord ten opzichte van het wegdek bedraagt minimaal:
A. binnen de bebouwde kom: 2,20 m;
de hoogte mag minder zijn indien het bord is geplaatst op een verkeerseiland of buiten een pad of trottoir, doch bedraagt dan tenminste 1,20 m.
B. buiten de bebouwde kom: 1,20 m.
a. De hoogte van de onderkant van bord D2 of D3 ten opzichte van het wegdek, bedraagt minimaal 0,90 meter indien het bord is geplaatst op een gele verkeerszuil.
-
Bij plaatsing van borden boven de rijbaan bedraagt de vrije doorrijhoogte ten minste 4,50 m en boven fiets- en voetpaden ten minste 2,50 m.
Bij tunnels, viaducten en dergelijke kan hiervan worden afgeweken.
-
Een bord staat tenminste buiten het profiel van vrije ruimte van de rijbaan. De afstand tussen de rand van het bord en de kant van de rijbaan dan wel de kant van de verharding bedraagt bij voorkeur tenminste 0,60 m en ten hoogste 3,60 m. Op wegen buiten de kom, zonder parkeer- of vluchtstrook, bedraagt de minimumafstand 1,80 m.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, als ze maar duidelijk in het zicht staan.