kun je in de bergen het best op de motor remmen of op het rempedaal?

Gevoelsmatig denk ik op de motor, maar je zou toch zeggen dat remmen gemaakt zijn om te remmen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
2K

Het beste antwoord

zoals al beschreven moet je remmen met de remmen en snelheid behouden met de motor. Als je je remmen langdusrig belast worden ze te heet door de wrijvingshitte met als gevolg "fading". Je remmen voelen sponzig omdat de remvloeistof gaat koken, je schijven worden glazig waardoor ze vervangen moeten worden en als je door een plas rijd koelen ze te snel af waardoor ze krom trekken.
Je moet er wel rekening mee houden dat "op de motor remmen" niet betekend dat je bergaf je motor 6000 toeren laat draaien maar de normale toerentallen aanhoud die het blok gewend is om te draaien!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

In principe op de motor. De remmen kunnen snel oververhit raken als je te veel lang achter elkaar moet remmen, en worden dan 'zacht'.

Je moet je motor in deen versnelling lager zetten dan je normaal zou doen, en dan komt het goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er staan in de bergen allemaal van die verkeersbordjes bij een helling omlaag: Remmen op de motor!!

Dus dat zal wel het beste zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Absoluut op de motor.

De remmen zijn, zoals je al zegt bedoeld om te remmen. Niet om langdurig een constante snelheid aan te houden. Daar heb je de motor juist voor.

De rem gebruiken om de juiste snelheid aan te houden in de bergen is zoiets als op een platte snelweg vol gas geven terwijl je de rem ingedrukt houdt om niet boven de 120 te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou het principe moeten toepassen dat je in dezelfde versnelling naar beneden rijdt dan naar boven. Vroeger toen de auto's minder pk hadden moest er meestal een versnelling (of 2) lager schakelen om boven te geraken.
Je gaat dus het beste naar beneden met een toerental rond de 3000 toeren zonder gas te geven, je motor verhindert dan dat je te snel wordt en moet je nauwelijks remmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Af en toe remmen kan geen kwaad,remmen op de motor is het beste .Remvloeistof heeft de neiging om water op te nemen,als je vaak remt ,bv in de bergen gaat bij 100 graden dit water koken ,en gasvormig worden,zoals je weet is gas samendrukbaar bij gevolg ga je het rempedaal helemaal tot op de bodem kunnen indrukken en bijna geen rem meer hebben ,geen prettig gevoel in de bergen.Dit was vroeger zo, misschien zijn er momenteel nieuwere en betere remvloeistoffen.
Regelmatig je remvloeistof vervangen voorkomt remuitval door hoge temperaturen ook.