Welke problemen kunnen er zijn/komen als de auto niet goed is uitgelijnd?

2 maand geleden zijn er bijn mijn auto 2 aandrijfhoezen vervangen. Hierbij is aan 1 kant de ophanging losgehaald omdat de wielmoer niet los wilde. Sinds die tijd hoor ik bij langzaam rijden (parkeren) en het maximaal verdraaien van mijn stuur de band als het ware stuiterend de bocht om gaan. Kan dit komen door het verkeerd uitlijnen?

Toegevoegd na 27 minuten:
Met wiel moer bedoel ik moer die de wiellager op zijn plek houdt. Dus niet de wielbouten waar de velg mee bevestigd is.

Toegevoegd na 5 dagen:
Inmiddels weer terug naar de garage geweest. Hier bleek dat ze de modderkuip niet goed vast hadden gezet nadat deze los was geweest. Allemaal bedankt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
8.4K

Antwoorden (4)

De banden kunnen ongelijk, en buitenproportioneel gaan slijten en nog belangrijker, bij exteme remsituaties kan de auto zich heel vreemd gaan gedragen....

Toegevoegd na 6 minuten:
extreme=extreme
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij verkeerd uitgelijnde banden kunnen één of meerdere van de volgende dingen gebeuren:

* de auto loopt in hondegang (schuin met de voor en achterwielen in een verschillen spoor)
* stuurt slecht
* kan makkelijk in een slip raken bij remmen
* verkeerde en onnodige slijtage aan de banden.
* vreemd rijgedrag

meteen laten uitlijnen dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk zit je dan op de maximale stuur uitslag.
Dan loopt de ophanging tegen een nok aan ( dit hoort zo)
Als deze nok niet vet is (dus droog) is,krijg je allemaal rare kraak en schuurgeluiden geluiden.
Dit kan geen kwaad maar klink niet lekker.

PS uitlijnen is zeker aan te raden nadat de wielophanging los is geweest.
Hoe ga je dat wiel vervangen bij een lekke band ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het stuiterende geluid lijkt me niets te meken hebben met het uitlijnen. Het klinkt meer alsof ie ergens aanlopt of je homokineet om zeep is maar dat geeft meer een bonkend geluid.
Om op je vraag terug te komen, als je auto niet goed is uitgelijnd zal je ene wiel een kant op willen en je andere wiel de andere kant. Dat zorgt voor stress, slijtage en irritant rijgedrag. Omdat er de hele tijd aan twee wielen getrokken word kan je auto heftig reageren op remmen in bochten of op vochtig wegdek omdat een wiel veel meer grip heeft dan de andere. Bijkomend zullen je banden sneller slijten en dan vooral aan de binnen of aan de buitenkant met als gevolg dat je het vaak over het hoofd ziet en dat KAN resulteren in een klapband als je er lang genoeg mee doorrijd!
Uitlijnen is niet erg duur en kost nog geen half uurtje