Is het waar dat gas als brandstof slecht is voor je automotor?

Mijn oude auto verbruikt enorm veel. Nu overweeg ik om er een gas-installatie in te laten zetten. Volgens mijn garagist evenwel is rijden op gas desastreus voor de motor. Graag jullie tips en ervaringen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
7.4K

Antwoorden (6)

Van de meeste auto's zijn de klepzittingen van de uitlaatkleppen niet bestand tegen de hogere temp., als je die moet laten vervangenen is de totaalkost veel hoger dan je ooit kan verdienen met lpg,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nooit een oude auto laten ombouwen voor gas, vaak het einde van je motor en het verschil tussen de gasprijs en de benzine is niet zo groot meer dan vroeger, komt nog bij, dat je auto enorm verbruikt, dat blijft hij met gas dus ook doen, dat ligt niet aan de brandstof, maar aan de motor.
Ik zou uitkijken naar een zuinig tweedehands autootje.
De kosten heb je er dan zo uit, met de huidige brandstofprijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ikzelf had een ford fiesta met een 1100cc motor van 1995. In 2000 heb ik hier eem gasinstallatie in laten bouwen en heb er in ruim 5 jaar 200000 km mee gereden. Motorisch nooit geen problemen gehad.
Nu rijdt ik in een renault Clio met een G3 installatie. De auto is van 2001 en ook tot nu toe probleemloos vwb de motor. de teller staat ondertussen op 180000.
Naast de Clio heb ik een Megane senic met ook hier weer een G3 gasinstallatie. De auto heeft 130000 op de teller en de gasinstallatie ligt er vanaf het begin in.
Verder heb ik nog een tweetal auto's meer gehad waarin ook een gasinstallatie zat waaronder een Renault 5. Probleemloos vwb de motor.
ik weet wel dat bij sommige autofabrikanten de garantie vervalt als je op gas gaat rijden.
Met name de uitlaatkleppen hebben te lijden onder het rijden op LPG. Door de hogere temperaturen die ontstaan met het rijden op LPG branden niet LPG geschikte kleppen en zetels in waardoor uiteindelijk compressieverlies ontstaat. Door de klepspeling anders af te stellen en geschikte bougies is al een hoop ellende bij oudere motoren te voorkomen.

Informeer ook eens bij de een bedrijf dat gespecialiseert is in de inbouw van gasinstallaties. Deze hebben meer ervaring dan de garagist. Zij zullen je adviseren of het wel of niet kan bij je auto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LPG als brandstof hoeft niet slecht te zijn. Er zijn motoren die er echter niet geschikt voor zijn bijv. de vroegere Ford Taunus had er heel veel problemen mee dankzij een gietijzeren cilinderkop.
Een audi uit diezelfde tijd reed er weer probleemloos op.
Een VW kan daar ook op rijden ik ken iemand die een tijd een oude Passat had op LPG en die heeft er geen problemen mee gehad..
Je kunt tegenwoordig een "olienevelaar" erin zetten dat voorkomt een hoop problemen met de kleppen.
LPG heeft ook voordelen want het vervuilt de motorolie veel minder dus smering blijft langer optimaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet slecht.
Maar de kosten om hem gas geschikt te maken ten opzichte van de baten wegen denk ik niet tegen elkaar op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een motor die al veel kilometers gedraaid heeft, zal een bepaald slijtagepatroon hebben. Dat wil met name zeggen dat er een bepaalde zuiger- en lagerspeling is ontstaan.

Als de autogasinstallatie van een zodanige kwaliteit is dat het ontstekingstijdstip volledig aangepast is aan de eigenschappen van het autogas, dan moet het drukverloop boven de zuiger vrijwel gelijk zijn aan dat op benzine.

Wijkt het drukverloop af, dan kunnen door het kantelen van de zuigers ongewenste geluiden ontstaan. Zelfs de krukaslagers kunnen een rommelend geluid voortbrengen. Er zal niets stuk gaan, maar met zulke geluiden is het plezier van de ombouw eraf.

Dan zijn er nog temperatuurverschillen die misschien voor problemen zorgen. Als het uitlaatgas heter wordt dan normaal zullen de kleppen iets verder uitzetten dan gewoonlijk. Zit die ruimte er nog in of zijn de hydraulische stoters aan hun eind?

Het is het beste om een motor op één soort brandstof te laten draaien, dus autogas vanaf nieuw te gebruiken. Afgezien van het starten, draait de motor dan vrijwel altijd op de gasvormige brandstof.