Metaalachtig geluid bij remmen van auto

Vandaag moest ik bij een nog niet helemaal warme motor van mijn auto (extra toeren daardoor?) even redelijk remmen. Bepaald geen noodstop, maar gewoon remmen om tot stilstand te komen.

Ik hoorde daarbij een hard metaalachtig geluid, vergelijkbaar met het verscheuren van een papieren zak, alsof je schakelt zonder de koppeling ingedrukt te hebben.

Vraag: kan dit te maken hebben met de ABS en/of traction control??

En heeft die niet warme motor er nog iets mee te maken?

N.b. ik heb dit nog niet eedre gehad, behalve vorig jaar, toen ik moest remmen op een glad wegdek. Toen was er hetzelfde geluid ongeveer (maar dan op ijsdek), maar ook de trillingen van ABS en/of tr. control

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
24.4K

Het beste antwoord

ik heb vorig jaar hetzelfde gehad, naar de garage omdat ik dacht dat de remblokken op waren, bleek het zout tussen de schijf en blokken te zijn, dus ze hoeven niet per definitie op te zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er zijn diverse mogelijke oorzaken,

de remblokken zijn op en de metalen bevestigingsplaat drukt dan op de remschijf.
De sensor is verplaatst en raakt de rand van de huls waar meestal ribbels in zitten om de snelheid mee te meten.
Dit laatste kan bij sommige typen auto's gebeuren doordat er een steen of ander voorwerp tegenaan gekomen is.
De ribbels in de huls maken dan inderdaad een geluid wat lijkt op tandenpoetsen, welke ontstaat als je wilt schakelen zonder te ontkoppelen.
Ik zou er NIET mee doorrijden, omdat zowel het rem vermogen als de regulering van de rem- en tractiekracht ontregeld kan zijn!

Toegevoegd na 8 minuten:
Het lijkt me niet dat de warme motor er op zich wat mee te maken heeft.
Heb je wel remvloeistof in de gaten gehouden en is die om de paar jaar vervangen?

Ook kan het toch de koppeling/versnellingsbak zelf zijn.
Probeer te lokaliseren waar het geluid vandaan komt op een veilige manier.

Vooral met de verraderlijke en onvoorspelbare gladheid
zou je het beter echt uit kunnen zoeken, omdat de tractiecontrole ook tegen slippen helpt bij optrekken.

Ongelukken kosten wellicht meer dan het verhelpen van het probleem.

Op de brug gezet zou ik ook zeker de homokineten en - rubbers goed controleren, stukken ijs op de weg en de lage temperatuur kunnen voor schade aan de rubbers zorgen, het pekel op de weg "ontfermt "zich dan spoedig over de homokineten zelf.

In dat geval kun je er -door er op tijd bij te zijn- de schade enorm beperken.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat eerst even naar je renblokjes kijken of wat er nog van over is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens goed naar je remblokjes of ze nog voldoende 'vlees' hebben.
Of misschien is je remschijf vuil/vet/verroest..

De remblokjes zijn belangrijk om af en toe te controleren, zeker sinds de laatste APK wijziging, waarbij er geen afkeur meer wordt gegeven bij versleten remblokken! Het is bizar, dat deze regel is komen te vervallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien is dit het antwoord mijn auto had een weekje stil gestaan bij wegrijden knoepte er wat dus schrok ik blijkt dat er roest op de remschijf zat na een paar keer flink door remmen was het over ook het trillen was over
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vorige week hoorde ik dit bij mijn auto ook, nadat mijn rem vast had gezeten door hem op de handrem te hebben laten staan.
De auto's hebben ongewoon veel pekel gehad in de maand dec., waarschijnlijk heeft dit er mee te maken, bij de garage aangekomen ( heel voorzichtig) bleek dat een deel van mijn remschoenen was afgebroken en dan hoor je het ijzer op ijzer geluid, als dit ook jouw probleem is, dan snel naar de autodokter, anders wordt de schade nog groter.
Kost wel heel veel geld, helaas.