Waar moet je opletten als je een tweedehands auto koopt? Wat zijn de belangrijkste dingen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.1K

Het beste antwoord

Bij het aankopen van een tweedehands auto moet u goed letten op een aantal zaken. Het blijft namelijk een kwestie van vertrouwen in de verkoper van de auto en in de gebruikte auto zelf.

U moet er ook voor waken dat u niet een te hoge prijs gaat betalen voor de auto. De autoverkoper zal zeggen dat hij er geld op toe legt, maar hecht hier geen waarde aan.

Bij al uw handelingen moet u in het achterhoofd houden dat de mogelijkheid bestaat dat de deuren van het autobedrijf morgen gesloten kunnen blijven. Om grote financiële schade hierdoor te voorkomen, doet u er verstandig aan om geen aanbetalingen te verrichten. Indien het autobedrijf toch een aanbetaling eist, zorg dan voor een laag bedrag om voor de verkoper aan te tonen dat u wel terugkomt, maar dat u geen grote bedragen zult verliezen indien de deuren morgen echt gesloten blijven.

Neem geen genoegen met een volle tank als korting. De verkoper zal proberen om de prijs zo hoog mogelijk te houden, maar heeft vaak best nog wel onderhandelingsruimte. Hij zal in eerste instantie proberen om er een zo hoog mogelijk bedrag voor te krijgen. Indien hij het gevoel krijgt dat u de auto gaat kopen, zal hij niet meer gaan zakken in de prijs. Blijf sterk in uw schoenen staan. De verkoper wil de auto graag verkopen en wees niet te bang om te kiezen voor uw eigen portemonnee. Desnoods breekt u de onderhandelingen af. Vaak blijkt de verkoper dan alsnog ruimte te hebben voor een verlaging van de koopsom.

Elk automerk heeft zijn plus- en minpunten. Sommige auto’s zijn tweedehands goedkoper, maar zullen ook meer kosten in onderhoud vergen in de komende jaren. Op het internet kunt u veel informatie vinden over bevindingen van autorijders over bepaalde merken. Een Daewoo kunt u goedkoper tweedehands aankopen, maar zijn over het algemeen minder degelijk dan bijvoorbeeld een Toyota.

Voordat u een auto koopt, kunt u hem laten keuren door de ANWB. Deze zal de auto controleren op gebreken. Het gaat u wel een bedrag kosten tussen de € 154,50 en € 309, -, maar het kan u behoeden van een grote financiële strop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

als je niet voor verrassingen wilt komen te staan, dan kun je de auto het beste laten keuren bij een ANWB keuringsstation; de zogenaamde aankoopkeuring. Zij maken dan een rapport op met mankementen, schade uit het verleden en zaken die in de nabije toekomst vervangen moeten worden.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Waar je op moet letten is dat je als je gaat kijken, dat je dan een collega, vriend, familielid of kennis meeneemt die er meer verstand van heeft dan jij. Je moet die persoon vertellen wat je ongeveer zoekt in de auto, zodat die de juiste vragen kan stellen aan de verkoper en bepaalde zaken nader kan bekijken. Jij moet dan weer de auto-guru helpen met zaken waar jij meer verstand van hebt.