Heeft het gebruiken van bredere wielen op je auto nadelige gevolgen?

Oude situatie: 13 inch 155 brede wielen
Nieuwe situatie: 16 inch 215 7,5J breed met een ET van 35 (minimale dat de auto mag)

Ik heb wel eens gehoord dat wielen die een stuk breder zijn nadelige gevolgen kan hebben voor de wielophanging en wiellagers, klopt dat?

Of zijn er andere zaken die ik moet weten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.9K

Het beste antwoord

De grip wordt misschien groter maar ook de rolweerstand dus verbruik. Als de velg geschikt is voor de brede band moet dat niets uitmaken voor de lagers tenzij je jezelf een rijstijl aan gaat meten waar de lagers niet op ingesteld zijn.
Brede banden en velgen kosten ook meer, zijn zwaarder door de hoeveelheid rubber en de constructie omdat ze vaak voor een heftigere rijstijl zijn en voor meer grip op de weg moeten zorgen.
Het staat wel ruig maar zelf zie je er geen biet van als je in de auto zit. Als je echt de blits wil maken dan moet je ook geen brede banden op een Goggomobiel zetten. Ik zie wel eens een 1100 cc auto met verbrede velgen. Een vlag op een modderschuit en iedereen ziet dat. De ketting is nooit sterker dan de zwakste schakel. Het heeft voor en nadelen. Make your choise.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het sturen zal even wennen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik me niet vergis is het verbruik hoger maar je hebt wel mee grip op de weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op brede sloffen ga je eerder aquaplanen.
Ook wordt je onafgeveerd gewicht groter; op een vlakke weg heb je meer grip maar door de veranderde gewichtsverhouding kan je op een hobbelig wegdek zelfs minder grip hebben.
Je rolweerstand neemt toe en daarmee je benzineverbruik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit ervaring; je auto heeft in de bochten een wat betere wegligging, maar bij regen is het een beetje drama, omdat hij constant de vrachtwagensporen zoekt en de band het water minder snel afvoert. Ook onder winterse omstandigheden is het niet echt fijn rijden. Let er ook op dat je kilometerteller kan gaan afwijken als je grotere wielen onder je auto gooit, vaak is het verschil nihil, maar toch. Als je tijdens het rijden gepiep en gekraak hoort, is door de andere wielstand je onderste stabilisatorstang iets te lang. Die zijn niet duur, en relatief eenvoudig zelf te vervangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bredere wielen op je auto zal betekenen , meer rolweerstand - dus meer verbruik , bij de voorwiel ophanging zal dit resulteren in zwaardere belasting van fuseekogels - stabilisatorstangen en wiellagers en de stuurbekrachtiging . Bij de achterwielen zullen de wiellagers het ook zwaarder te voorduren krijgen , en tevens de ophanging . Bovendien heb je uiteraard naast dat het esthetisch mooier uitziet die bredere alu. velgen met banden dat breder ook natuurlijk duurder is . ( Nadelig gevolg voor de beurs ) .