Wat is een goede en goedkope auto qua onderhoud?

Binnenkort krijg ik wat spaargeld, ergens tussen de 10.000 en de 14.000 euro en ik wil daarvoor graag in ieder geval een auto'tje voor kopen (en liefst zoveel mogelijk overhouden voor andere dingen).

Nou is het wel zo dat mijn maandinkomen érg laag is, dus de auto kan niet het volle bedrag kosten, want daarmee wil ik ook de komende jaren grotendeels de onkosten kunnen betalen. (Over een aantal jaar is mijn maandinkomen hopelijk wat hoger)

Het moet sowieso een klein autotje zijn ivm belasting en verbruik, maar ik weet niet of ik een nieuwe moet kopen, of 2e hands, extra geld uitgeven voor een co2 zuinige auto zodat ik belastingvrij kan rijden, of bij de aankoop geld kan besparen voor een "normale" auto. Ook moet het dus een auto zijn die goedkoop is aan brandstof, onderhoud en verzekering en alle andere mogelijke bijkomende kosten.

Een ander probleem is dat de auto voor mij en m'n moeder is, en mijn moeder is gehandicapt, dus er moet een (opgeklapte) rolstoel achterin kunnen. Voor wie die dingen niet goed ken, het is ongeveer een blok van 40x80x80cm geloof ik. Het kan natuurlijk met de achterstoelen opgeklapt maar ik wil liefst ook dat er meerdere mensen mee kunnen, dus liever niet stoelen opklappen.

En ik wil persoonlijk het liefst een 5-deurs auto.

Wie kan mij hiermee helpen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
9.4K

Het beste antwoord

Als je zeker wilt weet dat je weinig onderhoud hebt en niet persé in een hele stoere of hippe hoeft te rijden zou je eens naar een Dacia kunnen kijken. Je hebt dan een nieuwe auto, voor de prijs van een tweedehands. Persoonlijk vind ik ze niet echt heel mooi, maar ze worden gemaakt in de Renaultfabrieken en ze schijnen zuinig en betrouwbaar te zijn.

Je hebt de goedkoopste Sandero al voor 7500 euro ofzo. Dan heb je direct een paar jaar garantie en voor een beperkt bedrag (ik dacht 300 euro ofzo, als je onder de 100.000km blijft) kun je die garantie verlengen tot 5 jaar. Dan heb je dus nul komma nul onderhoud, alleen af en toe een beurtje voor de controle en de vloeistoffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel erg bedankt voor alle antwoorden, ik heb gelukkig nog even de tijd om er over na te denken, want het is alsnog een vrij moeilijke keuze, maar nu weet ik in ieder geval waar ik het ongeveer moet zoeken. Dus nogmaals bedankt, iedereen!

Andere antwoorden (7)

Fiat gaat altijd lang mee. Ze zijn niet te duur in onderhoud en hebben bijna nooit wat.
Een andere goede optie zou de Sandero zijn. Dat is een auto van het merk Dacia en Dacia is een bedrijf van Renault. Dat is ook een zeer goede keuze en anders heb je nog Kia, hartstikke betrouwbaar en gaan ook nog eens lang mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In jouw geval zou ik een VW adviseren. Een goede tweedehandse Polo b.v. Zijn zuinig, betrouwbaar en onderhoud is doorgaans betaalbaarder dan andere auto's. Het zijn gewoon degelijke auto's die later bij inruil ook meer oplevert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet direct een antwoord op de vraag welke auto, maar hooguit wat voor auto je kunt kopen. Een tweedehands is vaak stukken goedkoper dan een nieuwe, maar zal eerder onderhoud moeten hebben. Als je een auto gaat kopen, maak dan voor je zelf duidelijk hoeveel geld je wilt uitgeven; laat je merken dat je 14.000 tot je beschikking hebt, zal een verkoper je (bijna) altijd een auto van dat bedrag 'aansmeren' (evt. zelfs duurder met een mooi klinkende financiering). Als je van dat geld nog jaren wat wilt doen, hou je snel erg weinig over.

Stel dat je 12.000 Euro hebt en je wilt daar 4 jaar over doen, dan is dat 3.000 Euro per jaar, net 250 Euro per maand... en dat ZONDER auto. Een auto kost als snel 250 Euro per maand aan benzine, belasting, onderhoud en afschrijving...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zelf gaan voor een nieuwe auto. De bovengenoemde auto's zijn goede keuzes maar kijk ook eens naar Koreaanse auto's die geven ZEVEN jaar garantie. De belangrijkste keuze is: Hoe komen ze eruit in de crashtest, daarin kunnen soms belangrijke verschillen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt een suzuki alto al nieuw voor 3600 euro, dan heb je een nieuwe, geen wegenbelasting en weinig benzineverbruik en onderhoud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daihatsu verdwijnt binnenkort van de markt. De Cuore is goed, goedkoop en voldoet aan je eisen.
Binnenkort zullen de dealers gaan stunten met de auto's in de uitverkoop. Doe er je voordeel mee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is natuurlijk een kwestie van smaak . Zelf rij ik een kleine citroen C1 waar ik zeer tevreden over ben . Motorblokje is 3 cil. van toyota ( ooit van daihatsu ) . Dus dat zit wel goed . Als ik de achterbank neer klap is er plaats genoeg . Afschrijving is minimaal , omdat ze erg in trek zijn , en vergen weinig onderhoud en zijn superzuinig . Maar uiteindelijk kost een auto je wat je afschrijft , los van het onderhoud en verzekering . Heeft de auto 10.000 euro nieuw gekost , en ik krijg er na 5 jaar nog 4.500 euro voor terug door inruil of particuliere verkoop , dan heeft hij mij 5.500 gekost . Hoe duurder de auto , hoe hoger de afschrijving . Populaire merken brengen het meeste op .