Steek
De steek van een wiel heeft betrekking op de bevestiging. De steek wordt omschreven met 2 cijfers: het aantal boutgaten en de diameter van de denkbeeldige cirkel die door het hart van de boutgaten getrokken kan worden. Een steek van 4x100 betekent dus dat de velg 4 boutgaten heeft met een steekcirkel van 100 mm. Bij velgen met 4 boutgaten is het meten van de steekcirkel eenvoudig omdat de boutgaten loodrecht op elkaar staan. Je kunt dan een liniaal pakken en van hart tot hart meten. Bij velgen met 5 boutgaten wordt het meten wat lastiger. Je zult dan een denkbeeldige cirkel moeten tekenen, zoals in de tekening hiernaast.

Belangrijkste gedeelte is dat je vanaf het hart (midden) van het boutgat meet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De afstand tussen de 5 gaten 100mm is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Correctie: de gaten liggen op een cirkel van 10 cm. +je voor Pho en BSB.
Nee-- de vijf gaten liggen op een cirkel met een diameter van 100 mm. Dit wordt doorgaans genoteerd als steek 5x100.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Steek 100 is een standaart (opel velg) voor caravan en aanhangers bij 4 gaats.
Het betekend de afstand tussen de gaten.
steek 100 bij 5 gaats komt niet vaak voor.
Belangrijk is ook de "ET waarde" en hoeveel J (inch) de veld is.