Wat kun je doen als je autoportieren door de vorst niet meer dicht willen?

Het is dus dat ik ze wél open krijg, maar als ze eenmaal open zijn, kan ik ze met geen mogelijkheid op slot of überhaupt dicht krijgen. De deur valt niet dicht. Ik kan op dat moment ook niet de 'schuifjes' of 'palletjes' die omhoog en naar beneden gaan (dus waarmee je de deur van binnenuit kunt sluiten) heen en weer bewegen.

De sleutel omdraaien heeft ook geen succes. Omdat dit niet wil, er is geen beweging in te krijgen. In het slot in de deur kan ik alles wel netjes heen en weer bewegen. (Dus het eigenlijke slot.)

Het gekke is dat na een half uurtje alles weer vlekkeloos werkt. Ongetwijfeld heeft dit met de koude te maken.
Het inspuiten van (kruip)olie of WD40 helpt eigenlijk niet. En om nu elke dag een half uur eerder weg te gaan 'voor het geval dat' zie ik ook niet zo zitten.

Heeft er iemand tips?

Ik denk niet dat het echt relevant is, maar het gaat om een Citroen ZX uit '96.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
25.1K

Het beste antwoord

Hier hetzelfde probleem met mijn Ford. Deur gaat wel open maar daarna niet meer dicht. Oplossing als je snel weg moet: een verlengsnoer en een haarfohn. De deur even goed warm maken tot hij weer normaal in het slot valt. Dan kan je in ieder geval rijden. Wat je al zei als de auto daarna warm is, is het probleem eventjes opgelost.
Helaas is dit geen definitieve oplossing want bij vorst heb je de volgende dag vaak weer hetzelfde probleem. Dus verlengsnoer en haarfohn stand by laten liggen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja handig wel een lang verlengsnoer meenemen voor als je ergens anders staat 's middags ;-)

Andere antwoorden (7)

Je zult je auto een keertje ergens binnen moeten zetten, zodat alles ontdooit, en dan de deurpanelen verwijderen om al het vocht er uit te blazen. Daarna alle scharnierpunten inspuiten met WD 40 o.i.d.
jc54
13 jaar geleden
Er zit niks anders op dan wachten totdat het weer goed gaat. Als je nu iets te hard drukt of duwt, dan forceer je de boel. Heb je een carport of een garage? Dan is uit de kou zetten de enige optie. Want dooi zit er ook niet aan te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een beetje echt vet (kogellagervet) op de bewegende delen aanbrengen, of flink insmeren met grafiet. Volgens mij moet dat het probleem verhelpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kreeg hem eerst gewoon open maar toen ik weer weg wilde en mijn deur weer dicht wilde doen ging dat niet.
Had geen ontdooier bij de hand maar met WD 40 ging het meteen goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer het met zout strooien, net als op de wegen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk blijft je centrale portiervergrendeling hangen (als je die hebt)
Wat je kunt proberen is dan in de auto gaan zitten de deur dicht trekken en vervolgens of via de afstandbediening de deuren sluiten of tegelijk de portier dichttrekken en het knopje om de deur te op slot te doen indrukken.
e.e.a. is het gevolg van vocht in de portiervergrendeling die bevriest en dus niet terug gaat.

Toegevoegd na 5 minuten:
En daar bedoel ik mee op slot doen terwijl je je portier dicht trekt hij moet in het slot vallen anders kun je idd niet op die knopjes of schuifjes drukken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebruik vet voor de rubbers en olie voor sloten en scharnieren .
Waar vet en olie zit kan het nooit lekken en of bevriezen .

Mvrgr Vrachtwagen Chauffeur