Auto gekocht in juli bij garage. APK moest gebeuren na een week na aankoop. Hier is niets over gezegd. Vandaag boete gekregen van. Wie is nalatig?

Brief van RDW niet gehad. Waarschijnlijk de vorige eigenaar. Garage heeft auto verkocht en het dus afgeleverd met nog 1 week APK erop. Nergens in papieren te vinden. Had de garage dit niet even moeten melden en de auto nog even kunnen keuren? Zeker omdat de APK er nog maar 1 week op zat? Wie heeft hier ervaring of suggesties voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Eigen verantwoording van de koper om de apk in de gaten te houden, niet netjes van de vorige eigenaar.. als blijkt dar er duidelijke gebreken boven water komen tijdens de keuring heb je wel een kans om de eigenaar erop aan te spreken. Dit zou onder verborgen gebreken kunnen vallen. Voorlopig zou ik zorgen dat de auto zsm wordt gekeurd, als je via de RDW bekeuringen krijgt zit je in hun systeem en zal je constant in de gaten worden gehouden tot auto gekeurd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Iedereen die een auto op zijn naam heeft staan,krijgt ruim van te voren een brief van de RDW wanneer de auto gekeurd moet zijn.
Waarschijnlijk heeft jouw garage deze brief ook gehad.
Ik zou contact opnemen met de RWD,om dit even na te vragen.
En gewoon naar de garage terug gaan,en verhaal halen.
Maar aan de andere kant als je een auto koopt vraag altijd naar de keuringspapieren.
Daar heb je recht op ,en deze hoeren erbij te zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is ook jouw verantwoording was om te kijken naar apk info. Tenminste wel zo verstandig.

Ik geloof dat ze wel verplicht zijn om het keuringsformulier bij te voegen, dus als dat niet is gebeurd zijn zij nalatig geweest.

Het feit dat de apk-duur je niet is verteld is niet netjes, maar niet strafbaar.
Tegen de boete kun je in beroep gaan, maar heeft in de meeste gevallen geen gewenste uitkomst, maar dat weet je ongetwijfeld. suc6!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een 2dehands auto koopt hoort de garage je ook het keuringsrapport te geven. Dus als je dat niet gehad hebt zijn zij nalatig. Maar ik vind het gek dat je bij de koop zelf niet gevraagd hebt wanneer hij weer gekeurd moet worden dus dat is dan weer nalatig van jou. Btw. ben je wel verzekerd of heb je dat ook vergeten?
13 jaar geleden
Dit is een fout van zowel jou als de garage. De verkopende partij heeft de informatieplicht waarbij deze geacht wordt alle informatie die van belang zou kunnen zijn om een weloverwogen beslissing te nemen over een aankoop aan de aankopende partij mee te delen.
De koper heeft daarentegen een onderzoeksplicht; als informatie gewoon natrekbaar was en de koper heeft verzuimd deze op te vragen, dan heeft ook hij schuld.
Strikt genomen heeft de garage geeft fout begaan, want de APK was op het moment van aankoop nog geldig.
Het is echter vrij normaal een tweedehandsauto met "verse APK" te verkopen.
Je zou kunnen pogen een beroep te doen op een coulanceregeling, of te dreigen de auto bij een andere garage in onderhoud te doen. Maar ik meen te weten dat als het tot een rechtzaak zou komen, je op weinig clementie van de rechter zou kunnen rekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van jou,

jij hebt bij aankoop onderzoekplicht, Dus dit had jij moeten zien.
De auto stond op die datum op jouw naam,

Wel vindt ik het niet netjes van de garage om je dit niet te melden.