waarom lukt het soms niet om de versnelling in zijn achteruit te zetten?

dan moet je de koppeling even loslaten dan weer opnieuw indrukken. Dan gaat het vaak wel.

Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
54.1K

Het beste antwoord

Dat komt omdat de achteruit en de eerste versnelling niet gesynchroniseerd zijn.
Pff hoe leg ik dat uit ;-) bij alle andere versnellingen raakt er eerst een syncromessen elkaar zodat de tandwielen even snel gaan draaien en de tanden gelijkmatig in elkaar vallen.
Schakelen bestaat eigenlijk ook uit 2 delen als je veel gevoel het kun je dat voelen in je versnellingspook.
Als je dus in zijn achteruit of eerste versnelling wil en je bak staat stil en de tandwielen niet gelijk gebeurt dat dan ook niet door die syncromessen dus moet je 1 van die tandwielen een klein zetje geven dat gebeurt door je koppeling op te laten komen dan draait de eene een beetje en gaat het wel.
Vroeger waren versnellingsbakken helemaal niet gesynchroniseerd en moest je "dubbel clutchen" gelukkig nu niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij hebt vroeger Fiat 400 gereden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor je antwoord, +10

Andere antwoorden (4)

Dan staat de vertanding niet optimaal, door het even loslaten van de koppeling 'rolt' je auto een minuscuul beetje waardoor de vertanding precies goed staat en je de auto in de achteruit kunt zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan pakken de tanden elkaar niet goed oftewel ze haken niet goed op elkaar in. Je kunt het oplossen door de auto even in de eerste versnelling te zetten en dan in zijn achteruit.
Bij mijn oude brikkie doe ik dit al standaard en dan gaat het altijd goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"dubbel clutchen" is het voor de 2e keer oplaten komen van je koppeling. een andere optie is even je versnellingspook in z'n 1 zetten, terug halen en daarna in de achteruit. zo komen ook de tanden op de goede stand tegenover elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is het normaal dat het soms niet lukt, waarschijnlijk omdat je hem niet vergenoeg door duwt?
Ik heb al vaker bij mensen in de auto gezeten dat ze hem in zijn achterruit deden zetten en ze het der na op nieuw moesten doen, omdat hij hem niet gepakt had...