Wat gebeurd er met je wagen, als je er de verkeerde motorolie bijgooit?

Gisterennacht dus een melding van het oliepijl dat te laag was. Mijn geluk dat ik bij een benzinepomp kon stoppen die ook nog eens open was. Ze hadden daar alleen maar W40 en mijn auto heeft W30 nodig (las ik net). Volgens de pompmedewerker kon het voor zo lang geen kwaad en heb de W40 erbij gegooit tot het pijl weer enigzins op niveau was. Moet ik de wagen voorzien van compleet nieuwe olie of kan het voor zo gaat nog even door?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
38.9K

Het beste antwoord

Dat valt wel mee, het is niet zo erg. Olie is voor smering en koeling heel belangrijk, en dan doet het er niet zo veel toe wat voor olie. Maar als je echt gaat racen en het uiterste vraagt voor je motor dan heb je misschien niet genoeg aan je normale olie. Als je echt gaat racen en je hebt dus interesse voor het behoud van je motor in extreme situaties dan is het pas nodig om je op de hoogte te houden van de soorten olie die je motor gebruikt.
W30 wordt maar zelden gebruikt trouwens.
Wat voor auto heb je?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Voor een motor worden door de fabrikant bepaalde eisen gesteld aan de te gebruiken smeerolie. De toevoegingen en dikte van de te gebruiken olie zijn hierin essentieel! Onvoldoende smering kan ontstaan bij gebruik van niet voorgeschreven olie....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
W30 is op temperatuur dunner dan W40 dus de motor heeft dan wel minder moeite met rondpompen en interne wrijving, dus lijkt me verstandig dan om je olie te verversen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doorgaans verkopen tankstations multigrade olieen. Bv. 10W30 of 20W 40 o.i.d. Als je eenmalig gewoon SAE 40 hebt bijgevuld om je olie op peil te brengen hoef je je geen zorgen te maken. Waar je je eerder zorgen om moet maken is dat je motorolieniveau zakt. Dit kan duiden op olieverbruik (via zuigerveren) danwel lekkage (defecte pakking of oliekeerring) Je kan in principe met deze olie gewoon doorrijden. De SAE 40 olie is in koude toestand van de motor wel 'dikker' (hogere viscositeit) wat bij lagere temperaturen e.v. startproblemen kan geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een melding van te laag oliepijl krijgt dan is het ook echt te laag. Dan heb je dus al een hele tijd je olieniveau niet meer gecontroleerd.

Simpel gezegd, verdwijnen de dunnere oliebestandelen het eerst en blijft de dikkere olie achter.
De laatste beurt is waarschijnlijk ook een tijdje geleden geweest. Mooi moment voor een beurtje en nieuwe olie.

Aan de andere kant zijn er ook aanwijzingen dat het allemaal geen moer uitmaakt en dat al dat gedoe over olie alleen maar geldklopperij is.
Geen paniek dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt het goed gedaan om bij te vullen , alleen zullen die twee verschillende viscositeiten zich niet mengen , maar het is dan altijd (zoals je gedaan hebt) beter om voldoende olie in het carter te hebben . Als het niet al te veel is geweest (meer als een liter) zitten laten .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste is het niet erg als je eventjes andere olie gebruikt. Er is nog oude olie en door menging zal de deze niet veel afwijken van de voorgeschreven olie. En daarbij is het belangrijker dat de wagen voldoende olie heeft om te kunnen smeren. Te laag oliepeil geeft verlies in oliedruk en sneller kans op schade.

Maar het feit dat je oliepeil zodanig laag was dat er een melding kwam is het zeer verstandig om de wagen een olie beurt te geven. Olie is naast een smering middel ook een koelmiddel. Dus bij te weinig olie wordt deze te warm, verbrandt sneller en verliest snel de goede eigenschappen.

Dus mijn advies is om deze olie af te tappen, nieuw oliefilter erop en afvullen met de goede olie. Dus een oliebeurt. Dit hoeft niet veel te kosten.

Succes