Wie kan mij het fenomeen 'kijkers' verklaren aan de andere kant van de weg waar een file is?

Waarom zouden mensen gaan kijken naar een file? Lijkt mij niets bijzonders, er ontstaat alleen een nieuwe file.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Het gaat niet om kijken naar de file, maar om kijken naar het ongeluk of het werk aan de weg dat de file veroorzaakt.
Als er eenmaal mensen beginnen met kijken, verspreidt de file zich vanzelf naar achteren. En als je er dan toch stapvoets langs moet rijden omdat je in de file staat, kijk je toch even wat er gebeurt, ben je even afgeleid, geef je even wat minder snel gas dan zou kunnen en ben je dus onderdeel van het probleem geworden.

Tegenwoordig worden bij ongelukken met langdurige opruim-acties wel eens schermen in de middenberm gezet om het probleem van de kijkersfile tegen te gaan. De Duitsers hebben er een mooi woord voor: 'schaustau'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

er zal een ongeluk zijn gebeurd en dan krijg je ramp toeristen, die aan de andere kant van de weg gaan kijken..en zo ontstaat aan die kant idd ook een file...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij gaan mensen niet bewust zitten kijken maar gaat iedereen automatisch langzamer rijden als ze zwaailichten in de verte zien. Ik merk dat ik dit ook automatisch doe omdat ik in eerste instantie niet kan zien aan welke kant de zwaailichten zich bevinden (ivm bochten in de weg). Ik minder dan uit veiligheidsoverwegingen vaart en als iedereen dit zo doet, krijg je automatisch een file.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft niks met ramptoerisme te maken.
Je ziet iets aan de andere kant met als gevolg dat je zonder het express te doen langzamer gaat rijden. Dan komt de opvolgende modus=file

Ook al wil je juist niet zorgen voor op onthoudt, dat zal 99% van de mensen toch onbewust doen. Daarom helpen die schermen ook niet. Je aandacht wordt getrokken en de file komt toch wel.

Ik kijk ook niet bewust. Ik hoef de ellende van een ander niet te zien, toch sta ook ik in die file.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen kijkt daar onbewust naar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sensatiezoekers. Het leed van een ander is big business, daar hoef je de weg niet voor op, zet gewoon je televisie aan !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doordat bij autoverkeer heel snel files ontstaan is de motivatie voor een bepaald gedrag van de individuele automobilist bijna niet te achterhalen.
Ik kijk daarom liever naar het gedrag van voetgangers als er een andere voetganger valt op straat. Drie van de vier voorbijgangers zullen even stoppen, hoewel er zelden meer dan twee of drie te hulp schieten, de overigen staan er uit sensatiezucht. Pas als er zoveel mensen omheen staan dat er voor nieuwkomers bijna niets meer te zien valt lopen meer mensen meteen door.
Ik denk dat je mag verwachten dat het gedrag van automobilisten hetzelfde zou zijn als ze dezelfde vrijheid van bewegen hadden; de grote meerderheid stopt uit sensatiezucht.