Als k mn auto met verlopen apk, bij mezelf onder de carport heb staan en er niet mee rijd ,kan k dan toch n boete krijgen voor t verlopen van de apk

ondanks dat ik er niet mee rijd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
8.5K

Antwoorden (9)

Jazeker. Men koppelt bestanden en indien gewenst krijg je volautomatisch een boete. Je moet de auto schorsen als je geen boete wilt (of natuurlijk APK laten keuren).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ je was iets sneller
als je er niet mee gaat rijden hoef je hem niet gekeurd te hebben
tenminste als je hem ook laat schorsen bij de RDW

doe je dit niet dan moet hij gekeurd worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor de min maar waarom ik die heb gekregen heb is voor mij toch een vraag als boven mij exact hetzelfde antwoord staat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien omdat je geen hoofdletters en leestekens gebruikt hebt? Ik weet 't niet...
ja dat is zeker zo ,daar hoef je niets voor te doen,deze komt vanzelf op je deurmat, en daarbij komt dan ook een boete voor het niet verzekerd hebben van een voertuig als je deze ook stillegt. deze boetes zijn tegenwoordig puur administratief en rollen zo uit de computer van de rdw .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang hij op eigen terrein staat, en je er niet mee rijd is er niets aan de hand. Moet je wel eigenaar zijn van de grond waar de auto op staat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wel schorsen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zolang je niet op de openbare weg komt hoeft het niet,
want als je een beetje autoliefhebber bent bijvoorbeeld,
en je hebt een paar op je erf staan blijf je natuurlijk bezig met apk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonder schorsing krijg je wel degelijk een boete.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, net zolang hij nog verzekerd is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
net zo lang, moet zijn: niet zolang hij verzekerd is
+ van mij voor je antwoord ginopietermaai
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor verlopen apk krijg je een boete tenzij de auto is geschorst. Spreek uit eigen ervaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@himch: je zult dan geen boete krijgen omdat ie onverzekerd is, maar wel omdat ie niet APK-gekeurd is en daarmee niet veilig als je stiekum toch de weg op gaat.
Hallo Aknus,
Jazeker kun je hier een boete voor krijgen, alles wat op de openbare weg staat, dus ook onder je carport moet verzekerd zijn,APK hebben en de wegenbelasting moet betaald zijn !
Als je er niet mee rijd , kun je beter je kenteken laten schorsen (maar dan moet hij wel op privéterrein staan)
Dus onder je carport kan het niet geschorst worden.

Groeten,
Leonard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet waar jij je carport hebt, maar volgens mij bij de meeste mensen op priveterrein.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ninteddy, de kentekenplaten mag je verwijderen, maar hoeft niet.
Het kenteken mag wel zichtbaar zijn(ik verwijder ze nooit),mits de auto niet op de openbare weg staat
Zodra je een auto schorst moet je opgeven waar de auto staat,en vaak komt binnen 1 á 2 weken een controleur van de RDW kijken of het aan de eisen voldoet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
carport is eigen terrein, dus alleen verzekerd mag hij er wel degelijk staan, zonder APK en zonder schorsing
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verlopen apk zonder schorsing levert een boete op. Dit gebeurd volautomatisch, dus je hoeft niet geflitst te worden oid. Spreek uit eigen ervaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@hidde109,
Bedankt dat je ieder geval een uitleg bij je - geeft ! Een carport is niet het privéterrein wat ik bedoel,dit valt ook onder openbare weg.
Stel jou auto staat onder de carport en er fietst iemand tegenaan, er valt een dakpan van het dak ,iemand bekrast je auto e.d.
Dan zegt de verzekering ook niet "hey dat is privéterrein, we keren niet uit" Een carport is niets meer dan een overdekte parkeerplaats voor je huis, als je auto daar staat moet hij verzekerd zijn/APK hebben en wegenbelasting
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste carports die ik ken zijn een verlengde van de garage of er tegenaan gezet en liggen daarmee niet op of aan de openbare weg. Je krijgt lijkt me ook geen vergunning om iets op openbaar terrein te bouwen. Zolang je auto niet op de openbare weg staat hoeft deze niet verzekerd te zijn en hoeft ook geen apk op voorwaarde dat de auto geschorst is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En jij bepaalt dat dat geen privéterrein is in de zin van die wetten en regels? Ik mag hopen dat je ongelijk hebt, daar wordt dan toch echt met meerdere maten gemeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de geldigheid van het kenteken is geschorst, mag u met het voertuig geen gebruik maken van de openbare weg. Dat geldt zowel in Nederland als in het buitenland. Uw voertuig mag ook niet langs de openbare weg geparkeerd staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat bij een carport zoals ik deze iig ken dus ook niet het geval is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@mlodewijk,
Ik bepaal helemaal niks (was dat maar zo) :)
Ik schors regelmatig kentekens,dan moet er een reden worden opgegeven en waar de auto staat
Vaak word er gecontroleerd of de auto daar ook is, en of het terrein aan de eisen voldoet,het moet iedergeval afsluitbaar zijn
@hidde109 ik ben een liefhebber van oldtimers,heb diverse bekeuringen gehad en een rechtzaak omdat ze op"mijn" grond stonden onder de carport zonder APK
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, was dat maar zo Leonard, zo heb ik weer wat geleerd. Wat een (in mijn ogen) belachelijke regelgeving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.belastingdienst.nl/variabel/motorrijtuigenbelasting/motorrijtuigenbelasting-17.html#P1552_39681: "Onder de openbare weg vallen ook:
paden
bermen
zijkanten van wegen
openbaar toegankelijke parkeerterreinen en parkeergarages" @Leonard:
Dan heeft die rechter geblunderd, en dan zeg ik 't nog zacht, of je hebt een parkeerplaats van de gemeente overkapt.
Je eigen oprit is niet 'openbaar toegankelijk'.
Zo lust ik er nog wel eentje: als ik dus de achterdeur van mijn tuin open heb staan, dan is ie openbaar toegankelijk? Wat een onzin... Ik kan me wel voorstellen wat ze bedoelen: stel, je oprit heeft een lichte helling, en de remmen van je auto roesten door (en da's dus wel een onderdeel van de APK) - dan kan ie de weg op rollen en schade berokkenen.
Als een controleur dus constateert dat ie de weg op kan rollen of met de bumper over de stoep staat (dat is dus geen privé terrein), dan kan ik een boete voorstellen.
Alhoewel het in 't eerste geval dan wel vergezocht is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een paar auto's aan de straatkant staan en die staan er al lang. Nog nooit een bekering gehad. Ik heb een auto al 15 jaar ergens in een schuur staan en er is nog nooit een controleur langs geweest. Van mijn vrienden die ook oude auto's hebben heb ik ook nog nooit gehoord dat er gecontroleerd is.
Het kan ook niet want je moet eens nagaan hoeveel auto's er in Nederland geschorst zijn. Als ze die allemaal moeten controleren zullen extra personeel moeten aannemen.
Ik heb er 5 geschorst. De langste al zeker 15 jaar. En niemand gezien. Zegt toch wel genoeg denk ik. Hij heeft gelijk dat je moet oppassen met het parkeren van onverzekerde auto's pal naast de openbare weg. Ook voor jezelf. Als iemand er tegenaan rijdt zit jij ook met schade en gedoe. Als je heel stellig iets beweert en dat gaat onderbouwen met overdreven verhalen sla je de plank mis. Maar dat is hier een beetje de aard van het beestje. Hij kan er ook niet goed tegen dat je er wat van zegt en dan gaat hij minnen.
Yep; zolang de auto te naam gesteld staat dan ben je er verantwoordelijk voor dat deze verzekerd is en voldoet aan de APK normen.

Schorsen is de enige optie om onder de verzekering en APK keuring uit te komen.

Zie de links voor de juiste info: (Hoe eenvoudig kan een antwoord zijn...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja je krijgt zeker een boete.
Niet dat de politie jou een boete geeft en een geel papiertje achter je ruitenwisser doet als je auto onder de carport staat, maar de rdw (rijksdienst voor wegverkeer) geeft het automatisch door na 2 maanden wanneer de APK is verlopen aan de CJIB.
Het is namelijk een centrale netwerk dat het zo doorgestuurd word.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je krijgt een boete als je hem gewoon op kenteken laat staan en geen apk.
Dus moet je hem schorsen om van je verplichtingen af te zijn.
Als je hem vervolgens, geschorst, op je eigen terrein onder een carport zet wordt je op zich niet bekeurd.
Wat je voor de zekerheid moet doen is iets over het kenteken plakken, doe ik ook. Overijverige ambtenaren zijn er altijd. En vooral als niet helemaal duidelijk is wat nu privegrond is.

Helemaal in de beginperiode meen ik me te herinneren dat ik een keer gebeld ben over de plek waar een auto zou staan. Maar dat is al ontzettend lang geleden, ergens in de jaren 90. Volgens mij deden ze toen ook heel streng over allerlei voorwaarden voor schorsen etc.

Ik heb op dit moment 5 van mijn auto's geschorst staan en er staan er twee al jaren pal naast de openbare weg op eigen terrein en nog nooit een opmerking gehad (politiebureau zit hier om de hoek).
Ik heb al vanaf begin dat je auto's kon schorsen auto's geschorst en tot nu toe is er ook nog nooit iemand langs geweest.
Maar goed, dat is mijn ervaring. Kan me ook niet herinneren dat iemand die ik ken daar ooit problemen mee heeft gehad.

Je moet trouwens niet met een geschorste auto gaan rijden. Boven veel snelwegen hangen camera's die jou er dan zo uitpikken. Had ik vorig jaar tussen Breda en Den Haag. APK vergeten en hoppa, ik meen 90 euro te pakken. Toch weer een tank benzine.

Toegevoegd na 11 uur:
Frustje L is weer aan het minnen. ZUCHT
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je dan ?