geen politie na aanrijding?na een aanrijding gehad te hebben belde we de politie, die vertelde dat ze bij blikschade niet meer komen.

geeft dat geen problemen met de verzekering???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag!

Het beste antwoord

Hallo burg: Leuke vraag waar al een hele tijd strijdt over is of de politie nu wel of niet voor moet komen.

Afhandelen verkeersongevallen staat inderdaad in de taakomschrijving van de politie. Zij beoordelen of er sprake is van wetsovertredingen (alcohol, doorrijden of aanrijdingen vanwege het negeren van rood licht) Hier kunnen zij op reageren met een proces - verbaal. Dit valt onder de handhaving. Onder de hulpverlening valt inderdaad het kopje letsel en verzorgen zij de eerste maatregelen op het plaats ongeval.

Wat er niet in de taakstelling vermeld staat is het werken voor de verzekeringsmaatschappijen. Natuurlijk is het hulpverlening en servicegericht om mee te helpen het schadeformulier in te vullen. De verzekering wil graag de politie gebruiken als extra (goedkope) expert en vandaar ook dat er op de achterzijde van het schadeformulier de vraag staat: "politie bij het ongeval aanwezig geweest?" Verzekerden gaan er dan dus vanuit dat de politie standaard bij alle (blikschade) aanrijdingen moet komen. Bij bellen naar de verzekering wordt dit vaak nog aangemoedigd ook. Niet in alle gevallen dus.

Ter overdenking: Verzekeringsmaatschappijen verdienen veel geld aan de verzekerden en er mag dan ook een goede inspanning van hen verwacht worden om de klant tevreden te stellen. Het werk door de politie te laten doen is erg gemakkelijk maar gaat wel af van de overige taakstellingen zoals opsporingsonderzoek naar criminaliteit.

In het vorige bericht stond het volgende:

-- De ANWB en de verzekeraars zijn bang dat het een rommeltje wordt zonder de politie. Ze willen dat de maatregel na een tijdje wordt beoordeeld en eventueel teruggedraaid.--
Ik ben dan vooral benieuwd welke maatregelen die zij gaan treffen om te voorkomen dat het een rommeltje wordt? Dat is waarschijnlijk een nieuwe Goeie Vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Nee hoor..allebei de partijen de papieren goed laten invullen; ik heb het paar weken terug aan de hand gehad...zorg dat je van alles kopietjes hebt en laat de verzekering de rest doen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om de werkdruk te verlagen komen agenten niet meer bij elke aanrijding. Aanrijdingen met letsel, op een gevaarlijk punt of waarbij de partijen het niet eens kunnen worden komt de politie wel. Niet om de schuldige aan te wijzen maar om ervoor te zorgen dat alles ordelijk verloopt. Als jullie een schadeformulier hebben ingevuld en beide hebben ondertekent is het opgelost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, dat geeft geen problemen.
Het is al even dat de politie niet meer komt bij blikschade. De verzekering weet dat.
Je kunt gewoon samen het schadeformulier invullen.

Als het nu ruzie wordt wel de politie bellen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sluit me aan bij het bovenstaande, maar heb daarbij een extra advies, schaf zo`n weggooi cameraatje aan, doe die bij je schadeformulier, maak gewoon foto`s van wat er gebeurd is, heb je altijd goed bewijs in handen, mochten er onverhoopt achteraf problemen ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als jullie zelf de schadeformulier goed invullen, word het tussen de verzekering maatschappijen gewoon opgelost..

de politie komt alleen bij een ongeval als er gewonde bij zijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie een aanrijding heeft met alleen wat blikschade, mag dat voortaan zelf afhandelen. Vanaf 1 januari 2009 komt de politie er niet meer aan te pas.

Blikschade is een verzekeringskwestie en de burger is mondig genoeg, vindt de politie. Daarbij moet er een eind komen aan de willekeur bij de politie. Het ene korps kwam wel kijken bij blikschade, het andere niet.

De ANWB en de verzekeraars zijn bang dat het een rommeltje wordt zonder de politie. Ze willen dat de maatregel na een tijdje wordt beoordeeld en eventueel teruggedraaid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wees blij dat de politie niet meer komt. Zoals anderen al schreven weet de verzekering dit en bij eender ingevulde formulieren, ondertekend door beide bestuurders, komen de 2 verzekeraars er wel uit.

Komt de politie wel dan kunnen 1 of beide bestuurders nog een flinke boete, zelfs rijbewijs intrekking tegemoet zien wegens "rijgedrag" .

En verder: De agenten waren toch geen getuigen, dus wat is de toegevoegde waarde dan ? Voor mij niets.

ps Ik heb 30 jaar geleden al eens een blikschade zonder politie afgewikkeld. Iemand was achterop gekomen. Geen van beiden behoefte aan politie dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
denk aanhet noteren van namen en adressen van getuigen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordig heeft bijna iedere gsm wel een camera, klik er op los en laat blijken dat je foto's maakt. Bij mijn ongeluk was er wel politie aanwezig en zelfs toen werd het schade formulier NIET goed ingevuld. Ze hadden mijn auto zo getekend dat ik schuldig zou zijn (ik stond gewoon in parkeervak). Heb die tekening toen dik doorgestreept en opnieuw gemaakt met de tekst dat ik een stel foto's voor ze klaar heb liggen en heb toen verder niets meer gehoord. 6 maanden later kreeg ik mijn geld van reparatie terug...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is bij de wet geregeld en daar vallen de verzekeringen ook onder.
Even een aanrijdingsformulier invullen, eventueel aanvullen met foto's en klaar is Kees.