Ga ik om de volgende reden zakken voor mijn (auto) Praktijk examen ? Of maak ik toch een kans?

Een maand geleden had ik mijn Tussen tijdse toets...
Ik had de toets gehaald, maar die mevrouw zei dat ik niet té snel op moest gaan voor mijn examen want dan zou me een grote teleurstelling staan te wachten.
(Ze vertelde niet waarom, maar ik ga er vanuit dat ze dat zij omdat ik erg nerveus was, of kan je daarom niet zakken?)

Over 3weken heb ik mijn examen, maar ik heb in de tussen tijd nog maar 3 keer rijles.
Ik heb een beetje ruzie met mijn rij instructeur (omdat ik niet meer rijlessen wou(KAN!) pakken is hij beledigd en geeft hij me niet meer fatsoenlijk rijles.)
Het probleem is nu... Ik weet nu al dat ik super nerveus ga zijn (daar door zak je toch, of niet?).
Plus ik heb gehoord dat als je klaar bent met je examen je buiten de auto moet wachten en de examinator met je rij instructeur overlegt over of je bent geslaagd of niet... Nu ben ik bang dat mijn rij instructeur absoluut GEEN goed woordje voor me doet...

Ziet dit er erg slecht voor me uit? Of maak ik toch een kans? Ik maak me zo druk! Ik sta in het rood door het school geld dat ik moet betalen en nog eens 250 euro voor een herexamen kan ik me echt niet permitteren.

Het probleem is dat ik school zelf moet betalen, en ALLE andere kosten die er maar zijn... Daar door kan ik moeilijk mijn rijbewijs betalen...

(Misschien denken jullie dat ik me aanstel, maar ik ben al 22 en ik heb het nooit echt breed gehad kwa geld (heb er 2jaar voor gespaard.) ik wil dit heel graag!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
7.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In tegenstelling wat anderen zeggen had ik wel bij mijn rijexamen dat de rij instructeur en de examinator even in de auto bleven praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik hoor dat van veel mensen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet dat ze in discussie gaan, maar wel word even van te voren tegen jou instructeur gezegd hoe en wat en of je geslaagd bent.

Antwoorden (8)

Je zakt niet doordat je nerveus bent. Wel kun je zakken doordat je fouten maakt ten gevolge van je nervositeit; dat zou erg jammer zijn.
Laat die examinator op rustige wijze zien dat je gewoon prima kunt rijden. Maak je vooral niet druk over het wel of niet doen van een goed woordje door je instructeur. Als jij degelijk en rustig laat zien dat je kunt rijden, moet je slagen. Dat kan niet anders.
Heel veel succes !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
buiten de auto wachten dat ze met zn 2-en gaan overleggen?
Ik heb 2 keer rijexamen gedaan, en dit gebeurt echt niet hoor.

De eerste keer was mijn rij instructeur mee, die zat achterin de auto.
Toen we klaar waren met het examen, reden we naar de parkeerplaats waar we gestart waren, en zei de examinator gelijk dat ik gezakt was, en gaf duidelijk de reden waarom. Er was geen overleg met mijn rij instructeur.

De 2de keer was de rij instructeur niet mee, hij vroeg of hij mee moest, maar dat hoefde niet van mij.
De examinator was heel aardig, gezellig beetje praten en af en toe 'hier links' :P
Toen ik weer terugkwam feliciteerde hij mij dat ik geslaagd was :D

Je rij instructeur is alleen mee omdat het zijn lesauto is, hij bepaald niet of je slaagt of niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wel raar van je rij instructeur dat hij niet goed les meer wil geven, 1x per week rijles is toch goed?

Gewoon goed je best doen bij je rij examen. Zelf nam ik wat valeriaan in, dat is een homeopathisch middel waardoor je minder zenuwachtig bent.
Wel even van te voren testen, welke dosis je moet nemen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hij wist al vanaf augustus dat ik naar school wou gaan en dus niet meer extra lessen zou kunnen betalen. En vanaf 1 augustus tot komende vrijdag heb ik nog maar 3rijles gehad (waaronder ook mijn tusse tijdse). En hij zegt dingen tegen mij zoals 'je gaat het niet halen en wil vervolgens niet uitleggen wat ik fout doe want als ik dat vraag zegt hij, Veel. Waar krijg je die valeriaan? Misschien is het een goed idee om dat ook te nemen =)
Kimath
13 jaar geleden
Valeriaan kun je gewoon bij de drogist halen, het is een homeopathisch middel. Kun je niet ergens klagen over je rij instructeur, want jou zo onzeker maken mag hij echt niet doen hoor :S
echt maak je geen zorgen, na afloop gaat je examinator echt niet met je rijleeraar in discussie.
je gaat gewoon mee mat die man naar een kamertje daar krijg jij te hooren of je geslaagd of gezakt ben. je laaraar staat gewoon buiten spel.
het maakt niet uit als je nerveus ben. dat was ik ook, het gaat om het totaalplaatje wat geld.
iedereen zij ook. ja als je een ingreep heb dan ben je gelijk gezakt.. ik had een ingreep. maar niet gezakt.

het komt er op neer laat die man zien dat jij verstandig en veilig kan rijden. anticiperen op het verkeer, als jij die man laatzien dat jij dat kan is er niks aan de hand.

suc6!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een kwalijke zaak dat je niet is duidelijk gemaakt wat je werkpunten waren na afronden van je TTT, zodat je daar de aandacht de komende drie lessen op kunt richten. Ik zou het toch aan je instructeur vragen, want die moet hier toch wel een beeld van hebben.
De kans dat je dezelfde examinator krijgt als bij je TTT is bijzonder klein. De examinator bij je examen zal zich dan richten op de uitslag van TTT, zodat je redelijk vrij aan je examen kunt beginnen.
Nervositeit is altijd een lastig verhaal omdat iedereen anders met spanning om gaat. Misschien is het een idee om van te voren Valeriaan of St. Janskruid te proberen om wat rustiger te worden, zodat de zenuwen niet met jou aan de haal gaan. Doe dit dan een aantal dagen voor je examen, zodat je weet hoe je hier op reageert. Begin ook uitgerust aan je examen, eet en drink voldoende en trek kleding en schoenen aan waarin je jezelf makkleijk en soepel in kunt bewegen en waar je jezelf zeker in voelt.
Mogelijk is het voor jou -zoals ik uit je verhaal begrijp- moeilijk om het geld te vergeten. Alhoewel het veel geld kost, leg je jezelf -los van de spanning die het examen kennelijk standaard al geeft- een extra druk op. Probeer het examen ontspannen tegemoet te zien en vertrouw op de kennis en vaardigheden die je tot nu toe hebt opgebouwd. Als deze voldoende zijn, zal je een goede kans van slagen hebben, zoniet dan ben je er mogelijk nog niet aan toe. Het ergste wat kan gebeuren is dat je zakt, je leven stort niet in, je wordt er geen beter of slechter persoon van.
De nabespreking in de lesauto ná het examen hoef je -naar mijn mening- niet zo bang voor te zijn. Je rij-instructeur heeft er zelf ook belang bij dat zijn leerlingen in één keer slagen (hoge slagingspercentages) en binnen de nabespreking heeft de instructeur nauwelijks invloed op de uitslag. Het feit dat je buiten de auto moet wachten heeft vooral te maken met het voorkomen van discussies en conflicten.
Probeer ook voor jezelf te achterhalen wat je verbeterpunten zijn en probeer in je hoofd eens na te gaan waarom dit is en wat je er aan zou kunnen doen.
Mogelijk heb je aan de artikelen of aan de reacties op de volgende site nog wat:
http://www.autorij-instructie.nl/

Hoe dan ook: vertrouw op jezelf en succes op je examen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi, ik heb een aantal maanden geleden (in mei) mijn examen gehaald en ik heb erg veel last van faalangst, daarom was ik de eerste keer ook gezakt. ten eerste, het is niet waar dat je buiten in de auto moet wachten, je mag gewoon mee naar binnen na je examen. Vaak maakt het niet eens uit of je instructeur een goed woordje voor je doet, examinatoren blijven 9 van de 10 keer toch wel bij hun woord.

ik heb nog wel een tip, probeer eens de valeriaan tabletten van kruitvat eigen merk. hiervan had ik er een aantal op (je mag er eigenlijk maar 1 per dag) maar het werkt super goed, je wordt heel rustig en toch blijf je alert. ik zou een aantal dagen van tevoren testen hoeveel je er kan nemen zonder je concentratie te verliezen. maar slaperig wordt je er absoluut niet van!

en nog een tip, fouten maken is menselijk, dus wees niet bang dat je een foutje maakt. niemand rijdt foutloos, en ze vinden het ook heus niet erg als je een fout maakt mits je de andere weggebruikers maar niet in gevaar brengt.

en als laatste, kijk super goed, met alles wat je doet. want daar laten ze mensen heel erg vaak op zakken, omdat ze niet goed genoeg hebben gekeken.

veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pas goed op met die valeriaantabletten, daar word ik juist superslaperig van. Iedereen reageert daar anders op, maar als er 1 tablet per dag op staat zou ik me daar aan houden.. Bananen schijnen ook te helpen!
inderdaad, je kan niet zakken omdat je nerveus bent.
wel omdat je dan (misschien) onzeker rijdt.
als jij weet dat je kunt autorijden, kun je dat ook.
de leraar zei het daarvoor toch ook?
je doet toch geen TTT als je er niet aan toe bent?
daar was/ben je dus al goed genoeg voor.

toen ik afreed (heb mn rijbewijs ook nog niet zo lang), mocht ik zelfs kiezen of mijn leraar mee ging of niet.
als je zegt dat hij je zenuwachtig maakt, hoeft hij niet mee.

en als je mocht zakken ... (maar dat komt vast goed), ga je na het sparen naar een andere rijschool, dit is ook niks (en ik spreek uit ervaring).

heeeeeel veel succes!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een rijinstructeur hoort je niet onzeker te maken, maar ik begrijp zijn irritatie wel. Als jij (zoals de mevrouw van de tussentijdse toets ook al had gezegd!) meer lessen nodig hebt om je rijexamen te maken, en je neemt (om wat voor reden dan ook) die rijlessen niet, dan is er inderdaad een flinke kans dat je zult zakken.

Als jij zakt, heeft dat negatieve invloed op de statistieken van de rijschool. En die statistieken worden massaal gebruikt door mensen om te beslissen bij welke rijschool ze gaan lessen.

Het gaat de rijinstructeur er dus niet om dat hij dat beetje geld voor een paar extra lessen van je wil, het gaat hem erom dat als jij stug volhoudt aan je examendatum, zonder de nodige extra lessen te nemen, daardoor zakt, zijn rijschool daalt in de statistieken en daardoor minder leerlingen kan aantrekken.

Zelfs áls het gebruikelijk zou zijn om na het examen overleg te hebben tussen examinator en rijinstructeur (dat is het niet) dan nog hoef je dáár geen zorgen om te maken. De rijinstructeur heeft er meer aan als je slaagt, dan als je zakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja oké als je het zo zegt zal het ook wel kloppen... MAAR als hij zoveel waarden hecht aan zijn statistieken dan kan hij toch wel proberen om mij op een fatsoenlijke manier rijles te geven of zie ik dat verkeerd?
Hij zegt dat hij nooit tijd voor me heeft, en zegt nooit wat ik goed of fout doe... Ik hem meestal om de 2weken 1x rijles dat is niet normaal.
Tenminste ik vind dat niet kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is wel een heel ander verhaal. Is hij nou beledigd omdat je niet méér lessen neemt in die drie laatste weken, of heeft hij te weinig tijd voor jou? Het kan niet allebei.
Ze willen gewoon dat je nog extra lessen neemt wat dat zijn hun inkomsten.