Hoe moet je een politieke partij oprichten?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
9.4K
amc
7 jaar geleden
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/politiek/133545-zelf-een-politieke-partij-oprichten.html
ronron1212
7 jaar geleden
https://www.kiesraad.nl/verkiezingen/inhoud/tweede-kamer/organiseren-verkiezing/oprichten-politieke-partij

Antwoorden (2)

Om in de kamer te komen moet je iig 10.000 euro hebben om mee te mogen doen met de verkiezing. Daarnaast heb je 30 handtekeningen per kieskring nodig om op de stembiljet van die kieskring te kunnen komen.
En als je eenmaal in de kamer zit heb je meer dan 1000 leden nodig om subsidies te krijgen.
Het is geen antwoord op je vraag, maar is wel belangrijk om dit alles eerst te weten. Als je denkt dat je dit voorelkaar kan krijgen dan is je eerste stap gelijkgestemde vinden die samen met jou veel tijd en wat geld willen besteden aan werving of bijeenkomsten organiseren (probeer Meetup). Vanuit daar rolt het balletje vanzelf wel. Succes!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
https://www.kiesraad.nl/verkiezingen/inhoud/tweede-kamer/organiseren-verkiezing/oprichten-politieke-partij
Iedereen kan een politieke partij beginnen. Hiervoor hoeft je niet de Nederlandse nationaliteit te hebben en is er geen leeftijdsgrens. Er gelden wel beperkingen om mee te mogen doen met de verkiezingen, en dat is toch het doel van het oprichten van een partij.
a. je moet op de dag van de verkiezingen 18 jaar of ouder zijn en het Nederlandse staatsburgerschap hebben.
b. je mag door de rechter niet ontzet zijn uit het kiesrecht en ook niet geestelijk onbekwaam zijn verklaard om rechtshandelingen uit te voeren.

Denk eerst goed na wat voor soort partij het moet worden.
Op wie wil je de partij richten en wat zullen de standpunten van de partij zijn.
Denk je aan een lokale partij of een provinciale, misschien zelfs een landelijke partij. Verzin een naam voor je partij die aansluit bij de standpunten van de partij.
Is het een partij voor jongeren, noem hem dan niet ‘de partij van de grijze duiven’
De naam moet voldoen aan de eisen waaraan de naam van je nieuwe politieke partij volgens de Kiesraad moet voldoen. De naam mag niet in strijd zijn met de openbare orde, dus geen partij zoals Laat U Lachen, waardoor er een vreemde afkorting komt, de naam mag ook niet lijken op de naam van een andere partij.

Voor registratie van een politieke partij is nodig dat de partij een vereniging is met volledige rechtsbevoegdheid. Dat betekent dat er een notariële akte moet worden opgesteld waarin de officiële oprichting wordt vastgelegd. In deze akte worden ook de statuten van de partij opgenomen. De partij moet ingeschreven worden in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK).
Daarna moet de partij geregistreerd worden bij de Kiesraad.
De registratie kost:
€ 450 bij verkiezingen voor de Tweede Kamer;
€ 225 bij verkiezingen voor de Provinciale Staten en waterschappen;
€ 112,50 bij verkiezingen voor de gemeenteraad.

Vanaf dat moment bestaat jouw Nieuwe Partij en wordt het tijd dat je campagne gaat voeren en daar is veel geld voor nodig.

Je begrijpt: zonder geld redt je het niet. Het komt erop neer dat je om te beginnen veel eigen geld nodig hebt om in de oprichting van de partij te stoppen. Je moet een flinke som bij elkaar krabbelen via spaargeld of bv door de verkoop van alles wat je kunt missen.