Is het kabinet tijdens een verkiezingsdag demissionair?

Is het huidige kabinet op deze dag (vandaag zijn de verkiezingen) tot aan de beëdiging van een nieuw kabinet demissionair?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
ronron1212
7 jaar geleden
Een kabinet wordt ook demissionair door reguliere verkiezingen (na vier jaar). Op de dag voor de verkiezingen biedt de minister-president het ontslag van zijn hele kabinet aan aan de Koning. Het gaat er dan niet zozeer om dat het kabinet het vertrouwen van de Kamer verliest, maar dat er een compleet nieuwe Kamer wordt gekozen. Na de verkiezingen moet er een nieuw kabinet worden geformeerd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Demissionair

Antwoorden (1)

Ja, het kabinet is sinds gisteren, officieel demissionair.
Het ontslag werd gisteren aan de koning aangeboden, zoals voorgeschreven is wanneer een kabinet de hele rit heeft uitgezeten, ...op de dag voor de verkiezingen.

Ze blijven demissionair en beginnen pas weer met hun nieuwe missie, als er een nieuw kabinet is geïnstalleerd. Direct na de verkiezingen, als bekend is wie de grootste partij is geworden, kan bepaald worden wie de verkenner gaat worden welke partijen evtl. samen willen werken. De grootste partij bepaalt namelijk meestal wie deze verkenner wordt. Hij komt met een voorstel naar de kamer en dan wordt bepaald wie de formateur(s) worden die een kabinet proberen te smeden.
Tijdens deze formatieperiode handelt het demissionair kabinet alleen nog de lopende zaken af. Er worden dus geen nieuwe beslissingen genomen die evtl. omstreden kunnen zijn.