Als je een dagje naar Duitsland gaat, moet je dan je paspoort bij je dragen?

Of is je rijbewijs voldoende?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
80.5K
Kimath
13 jaar geleden
Voor de zekerheid zou ik het maar gewoon meenemen.
ronron1212
13 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Identiteitsbewijs
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Winterbanden?

Het beste antwoord

Je ID kaart of paspoort is verplicht.

In de praktijk wordt er in Duitsland maar weinig gecontroleerd. Ik doe als 'grensbewoner' regelmatig mijn boodschappen en uitstapjes in Duisland en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Zelf toen ik werd aangehouden was de politie erg begripvol en deed niet moeilijk over dat ik geen paspoort bij me had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

voor zover bekend is je rijbewij een NL legitimatie middel. Een ID kaart of Paspoort is grensoverschrijdend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
c+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
da's zeker niet waar, je rijbewijs laat je in nederland ook wel eens in de steek bij bepaalde instanties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij bepaalde instanties ja, daar hebben ze uitdrukkelijk een ID of Paspoort nodig. Een rijbewijs is geen officieel legitimatiebewijs, omdat de nationaliteit er niet op staat vermeld. Voor de identificatieplicht, zoals die in Nederland geldt, is een geldig rijbewijs toegestaan als legitimatiebewijs.
Je rijbewijs is niet voldoende. Met je rijbewijs kun je je zelfs in Nederland niet altijd en overal legitimeren. Om legitiem in Duitsland te verblijven zul je echt een paspoort of een ID kaart bij je moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hoeft niet door de douane, dus lijkt me niet..
bij eventuele controle is je rijbewijs ook goed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, als je naar Duitsland reist moet je jezelf ook daar aan de hand van je paspoort of ID kaart kunnen legitimeren.
In de praktijk denk ik dat het allemaal wel mee zal vallen, maar het kan misschien voor vervelende situaties zorgen als je aangehouden zou worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee een rijbewijs is NIET voldoende, je moet je paspoort of id-kaar bij je dragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfs in nederland behoor je je id kaart of paspoort bij je te hebben je moet je kunnen legitimeren. een rijbewijs is reeds lang geen officieel identificatiebewijs. Het is niet afgegeven door een officiele overheidsinstelling
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een rijbewijs niet afgegeven door een officiële overheidsinstelling? Hoe kom je dáár nou bij? Binnen Nederland is een rijbewijs in de meeste (inderdaad niet alle) gevallen een geldig identificatiebewijs. Het is zeker geldig als identificatie als je gewoon over straat gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rijbewijs is wel geldig id in Nederland, als je op het postkantoor een pakje moet halen is rijbewijs genoeg, bij andere dingen trouwens ook
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een rijbewijs wordt toch afgegeven door een officiele overheidsinstantie. Zowel een nieuw als een verlengt rijbewijs wordt gewoon net zoals een paspoort op het gemeentehuis afgehaald.
Dat je mag rijden heeft het CBR ooit gezegd. Ook dat is een overheidsinstantie.
ronron1212
13 jaar geleden
Het rijbewijs is een algemeen erkend identiteitsbewijs, maar in situaties waarin gegevens over verblijfsstatus en nationaliteit belangrijk zijn, kunt u zich er niet mee identificeren. Op het rijbewijs staat hier namelijk niets over
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dit echt zo belangrijk voor je dat je me er een PB over stuurt? Anyway, zie de volgende link, de op dit moment geldende wettekst van de Wet op de identificatieplicht. Let vooral op Hoofdstuk I Aanwijzing van documenten, artikel 1.1.4°: "1. Als documenten waarmee in bij de wet aangewezen gevallen de identiteit van personen kan worden vastgesteld, worden aangewezen:
<...>
4°. een geldig rijbewijs dat is afgegeven op basis van de Wegenverkeerswet, een geldig rijbewijs als bedoeld in artikel 107 van de Wegenverkeerswet 1994 of een rijbewijs dat is afgegeven door het daartoe bevoegde gezag in een andere lidstaat van de Europese Gemeenschappen of in een andere staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, waarvan de houder in Nederland woonachtig is, zolang de bij de Wegenverkeerswet 1994 vastgestelde termijn van geldigheid in Nederland niet is verstreken, aan de houder geen administratieve maatregel bedoeld in paragraaf 9 van hoofdstuk VI van de Wegenverkeerswet 1994 is opgelegd of aan hem niet de bijkomende straf bedoeld in artikel 179 van die wet is opgelegd en mits het rijbewijs is voorzien van een pasfoto van de houder." http://wetten.overheid.nl/BWBR0006297/geldigheidsdatum_04-10-2010#HoofdstukI Het is niet waar dat het rijbewijs niet door een officiële overheidsinstelling is afgegeven, het is niet waar dat het rijbewijs geen officieel identificatiebewijs is, het is niet waar dat je binnen Nederland specifiek je ID-kaart of paspoort bij je moet hebben.
Rijbewijs is genoeg, heb het al een keer eerder gemeld dat ik een keertje naar Duitsland ging met alleen rijbewijs en dat was voor dat de grenzen open waren en toen kon ik zonder problemen de grens over. Ze kunnen tegenwoordig en toen ook al zo kijken of je niet gezocht word of boetes hebt open staan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vooral tegenwoordig word je nog maar nauwelijks gecontroleerd in Duitsland

Toegevoegd na 4 dagen:
voor degene die beweren dat een rijbewijs geen geldig id is verwijs ik toch effe door naar onze rijksoverheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weinig risico, maar je bent verplicht een id bij je te dragen en een rijbewijs is geen rechtsgeldig id. Je kaart of paspoort wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is je rijbewijs voldoende! Een vriendinnetje van mij is laatst naar Frankrijk gevlogen met als legitimatie haar rijbewijs!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je paspoort of identificatie/legitimatie moet je in feite altijd bij je dragen. Ook als je en dagje naar Duitsland gaat.