Dit jaar gaat een vriendinnetje (12 jaar) mee met ons gezin op kampeervakantie naar Frankrijk. Hoe doen we dat met geld?

Wat is gebruikelijk om te vragen aan bijdragen:
* reiskosten
* verblijf
* uitjes/activiteiten
* maaltijden, ijsjes

Hebben jullie hier ervaring mee en hoe heb je dat opgelost?

Toegevoegd na 3 dagen:
Bedankt voor jullie reacties. Heel verhelderend hoewel ik ook hoogst verbaasd ben over het feit dat het voor jullie gebruikelijk zou zijn zelf alle kosten te betalen. Ons uitgangspunt was dat de ouders mee betalen aan de campingkosten: je betaalt namelijk per persoon per plek. Ook een bijdrage aan de dure uitjes en toegangsgelden zouden wij normaal vinden.
Aan 2 kanten wordt een gunst verleend: aan onze kant dat wij een kind meenemen en gezelschap voor onze dochter en aan de kant van het vriendinnetje, met bemiddelde ouders, een oplossing voor 6 weken thuiszitten.
Het meisje gaat uiteindelijk niet mee: bang voor heimwee.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
4.3K

Antwoorden (6)

Vroeger gingen er vaak vriendinnetjes van mij mee op vakantie. Mijn ouders hebben daar nooit een financiële bijdrage van de betreffende ouders voor gevraagd. Ik denk dat de vraag hoe het komt dat ze met jullie meegaat belangrijk is. Hebben jullie haar gevraagd dan zou ik persoonlijk niet om een bijdrage vragen, hebben haar ouders gevraagd haar mee te nemen, dan zou ik zeggen een (kleine) bijdrage voor eten/drinken/extraatjes. Verblijf en reiskosten heb je toch al, uitjes en activiteiten beslissen jullie voor haar en is een dubieus punt...

Toegevoegd na 1 minuut:
En nee, mijn ouders waren beslist niet rijk!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt er aan of ze door jullie is meegevraagd.
Dan lijken me de kosten ook voor jullie.
Maar dat is persoonlijk want vroeger betaalde mijn vader ook gewoon alles voor mijn vriendinnetjes. En mijn zoon mocht ook gewoon mee met zijn vriendje op vakantie, ook zonder bijdrage. Dat wilde ze niet eens hebben.
Natuurlijk gaf ik hem wat extra zakgeld mee zodat hij ze ook eens kon trakteren.
Ik moet bekennen dat ik het niet eens een bijdrage zou durven vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
precies!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo is het! +
Wat kost het voor jou extra als een kind extra meegaat?
Dat kun je best zelf berekenen.
Aan reiskosten niets, want die benzine ben je toch kwijt.
Aan overnachtingen niets, want een kind gaat in dezelfde tent.
Dan blijft over iets aan toegangskaarten voor evenementen, maaltijden en tussendoortjes.

Als de ouders van het kind er naar vragen,
dan zeg je dat je dat na afloop van de vakantie
pas kan weten.

Maar houd er dan wel rekening mee dat jouw
dochter dat vriendinnetje graag mee wilde
en dat het er dik in zit, dat jullie dochter
[en daardoor jullie zelf ook!!] een prettigere en
plezieriger en ontspannender vakantie zullen hebben.

Toegevoegd na 42 seconden:
Overigens zou ik me meer afvragen
hoe het zit met de verzekeringen e.d.
Zorg er voor dat je alle gegevens van het vriendinnetje
bij de hand hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is gebruikelijk om geen vergoeding hiervoor te vragen. het wordt natuurlijk anders als de ouders hier erg op hebben aangedrongen en zij zelf veel geld hebben en lekker zonder kind op pad gaan. maar dan zou ik het vriendinnetje zo ie zo met haar ouders laten meegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zelf niet veel geld te besteden hebt kan je er een soort 'zegelboekjes-systeem' op nahouden. Voor elk ijsje/pizza/patatje enz. plak je een stickertje, met daarachter geschreven wat het gekost heeft.
Als je niet zuinig hoeft te zijn, of op je geld hoeft te letten kan je alsnog zo'n systeem bijhouden, laat je dan later dar de ouders niet in geld betalen, maar in natura. Of d.m.v. een lekkere bbq-avond!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe zit het met de relatie met de ouders van dat meisje? Wat kost een meisje van 12 op een vakantie extra op de totale vakantiebegroting? Als haar ouders enig gevoel voor de juiste proporties hebben dan beginnen ze er zelf wel over. Zo niet, dan zou ik er geen punt van maken want ik denk dat het heus wel meevalt met die kosten. Je dochter(?) en haar vriendinnetje hebben een wereldvakantie. Dat is toch ook waardevol?