Waar moeten we rekening mee houden op de tolwegen in Frankrijk?

Wat kost ongeveer de tol in Frankrijk en wat kunnen we verwachten? Het is de eerste keer dat we over de tolwegen naar ons vakantie bestemming gaan. Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
1.9K

Het beste antwoord

Met creditcard betalen is vaak bij meer tolpoortjes mogelijk dan met cash, dus neem als het even kan ook een creditcard mee.

Verder is het vaak toch goedkoper om over de tolweg te gaan dan over secundaire wegen, omdat je een gelijkmatige snelheid kan aanhouden, dat bespaart benzine. Maar als je wat van het land wil zien, neem ook eens een alternatieve weg.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dit verschilt heel erg per tolweg.
En ligt er aan in welke klasse je valt.
Met auto, met aanhangwagen, busjes, campers.
Kijk even op onderstaande bron, daar staat per klasse en per weg de kosten vermeld.

Ik zou zeggen heel veel kleingeld meenemen, dan ben jij daar ook maar van af!
Fijne vakantie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je genoeg geld bij hebt om te betalen aan de tol poortjes.
het liefst gepast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je genoeg (gepast) geld bij je hebt om op allereli wegen te kunnen betalen, en vooral dat je regelmatig in de bloedhitte in de file staat. Bereid je vooral op dat laatste goed voor; zorg voor voldoende water / verkoeling in de auto, zeker met kinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
www.sanef.com en dan naar tarifs de peage, kun je het tot op de cent uitrekenen! Neem credit card mee pak de automatiek banen scheelt enorm wachten! credit card erin bon eruit poort omhoog! Neem ten alle tijden alle bonnen mee, ter na controle! geef m niet af aan iemand in zo een hokje! soms scannen ze hem 2 a 3 x. het is dan een circus om je geld terug te krijgen! Je kunt bv net ter zuiden van lille voor de betaalhokken eraf en dan paralel, op de n17 tot in Paris rijden, kost je uurtje meer wat brandstof meer, maar scheelt je wel iets van 15 euro. Dus keuzes zat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even los van de gegeven tips over voldoende gepast geld meenemen, het volgende (geschreven als iemand die jarenlang 2x per jaar over de weg de trip Utrecht-Bordeaux deed, voornamelijk over tolwegen):

Als je voorbij Parijs moet, vertrek dan vroeg in de ochtend. Als je vroeg vertrekt (rond een uur of 4, 5) kun je bij normale omstandigheden voor de echte ochtenddrukte Parijs achter je hebben gelaten (voor 9 uur 's ochtends is dan te doen). Dan heb je de grootste kans op files eigenlijk al gehad.

Indien enigszins mogelijk, is het ook verstandig om NIET in het weekend te reizen, maar op de dinsdag of woensdag. Hiermee voorkom je dat je vast komt te zitten tussen verkeer dat een weekendje weg wil, mensen die een dagje ergens heengaan, etc. Op maandagen heb je nog een hoop "terugreizigers" op de weg, en op vrijdagen en in mindere mate donderdagen zit je met mensen die een lang weekendje pakken. Dit zal met gemak een uur of 2 aan langzamer verkeer voorkomen.

Langs de wegen kom je regelmatig rustpunten tegen. Deze zijn niet allemaal voorzien van dezelfde gemakken. Ik weet niet of ze tegenwoordig nog makkelijk te krijgen zijn, maar in het verleden zijn er foldertjes geweest waarin omschreven werd welke voorzieningen op de verschillende locaties aanwezig waren. Indien enigszins mogelijk, is het wel zo prettig om je rustmomenten te plannen om die rustpunten waar voldoende schaduw voor handen is. Als de kinderen meegaan wil je ook kijken of er nog wat groen is, zodat ze wat ruimte hebben om goed de benen te strekken. (En vergeet ze niet te zeggen dat ze moeten plassen!)

Verder zou ik ook aanraden om een toegankelijke koelbox paraat te hebben, zodat in elk geval frisse drankjes makkelijk beschikbaar zijn onderweg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar je rekening mee moet houden is dat het toch best forse bedragen zijn die je af moet rekenen, maar dat weegt bij lange na niet op tegen het voordeel dat je ervan hebt; goede wegen met goede doorstroming en uitstekende rustplekken langs de route.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat je een creditcard bij je hebt. Je gewone PIN-pas wordt niet geaccepteerd als betaalmethode (maar een tankpas als UTA, DKV, Euroshell of Essocard weer wel)
Rijd alleen richting een tolpoortje met groene pijl; de andere symbolen zijn ofwel voor abonnementhouders, hoge voertuigen of gesloten. Zonder aanhanger kun je ook door het met CB gemarkeerde poortje.

Bonne vacance!