Halfpension betekent dat naast de overnachting, ook ontbijt en diner is inbegrepen.
Dus alleen je lunch moet je zelf (elders) regelen. Vaak is het diner in de vorm van een buffet of een beperkt keuzemenu.
Halfpension is dus een bepaald aanbod.
Een hotel is een overnachtingsgelegenheid met overwegend een- en tweepersoonskamers tegen boeking per nacht, waar reizigers en toeristen kamer en ontbijt, halfpension of volpension kunnen krijgen, en waar vaak extra faciliteiten aanwezig zijn zoals een restaurant, een bar, een lounge, vergaderruimte, fitnessruimte, of een zwembad.
Airbnb is een online platform waar huurders en verhuurders van (delen van) woningen/ruimtes elkaar vinden. Verhuurders zijn doorgaans particulieren die hun woning/appartement aanbieden aan de huurders.
Op verzoek:
Volpension is dat ook lunch inclusief is. Dus de aanbieding is dan overnachting met onbijt, lunch én diner.
Volpension is dus niet hetzelfde als all-inclusive. Bij een all-inclusive arrangement kan je doorlopend eten en is alle drank ook inbegrepen. Bij volpension betaal je nog wel afzonderlijk voor alle drankjes (uitgezonderd koffie, melk en sap bij het ontbijt).
Toegevoegd op 17 juni 2022 08:58: tekst
Utrecht
een jaar geleden
Antoni
een jaar geleden
@Utrecht, iemand die vraagt wat 'halfpension' betekent, weet waarschijnlijk ook niet wat 'volpension' betekent. Misschien kan je dat nog uitleggen.
tinus1969
een jaar geleden
"Airbnb Verhuurders zijn doorgaans particulieren die hun woning/appartement aanbieden aan de huurders."
Was dat maar waar; het gaat in toenemende mate om huisjesmelkers die de regels voor hotels omzeilen.
Antoni
een jaar geleden
@Utrecht, veel dank voor de uitbreiding van je antwoord! Die is nog beter dan ik had gehoopt door de toevoeging van de uitleg over het verschil met all-inclusive!
Ik denk dat je de associatie heb met het woord pension, dat een onderkomen is, waar je tegen vergoeding kost en inwoning krijgt. Is dus een algemene term.
Vroeger werd een verblijf waar iemand langdurig woonde ook wel een pension genoemd. Je was als kostganger in de kost bij een hospita en voor je verblijf en eventuele maaltijden betaalde je kostgeld. Denk aan een alleenstaande man met een baan, die niet zoveel tijd om te koken of het wel makkelijk vond. Vroeger was het leven meer ingesteld op gezinnen. Denk minder zelfstandige woningen voor alleenstaanden dus dan huurde je een ruimte.
Volpension betekent van oorsprong dus (bijna) volledige kost en inwoning geregeld. Halfpension is niet echt de helft maar gaat erom dat je maaltijden deels geregeld zijn.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Abcde
een jaar geleden
De vraag is gesteld in de categorie vakantie. Ik ben van mening dat je antwoord daarom niet voldoet aan de vraag. Dat zal ook de reden van de min zijn, jammer dat de uitdeler daarvan niet zelf de moeite neemt uitleg te geven.
SentWierda
een jaar geleden
Een warrig antwoord, dat voorbijgaat aan waar het om gaat: een vakantieverblijf
Een pension is wel degelijk een vakantieverblijf. In alle vakantieplaatsen (o.a. Zandvoort en Scheveningen) was de gebruikelijke term bij een pension: Kamers te huur, met of zonder pension. En dan was er ook nog de keuze: halfpension of volpension.
Halfpensioen is ontbijt plus avondmaal. Volpension is ontbijt plus middagmaal plus avondmaal,
(De min is niet van mij.)
Als je een vakantie met halfpension boekt, dan zijn het ontbijt en het diner inbegrepen. Dit wordt vrijwel altijd geserveerd in buffetvorm, waarbij je zelf je eigen bord kunt opscheppen, zo vaak als je wil. De drankjes zijn exclusief en dus voor eigen rekening.