Kun je eind mei/begin juni te maken krijgt met het Capacete verschijnsel in Madeira?

Het kan in juni voorkomen maar komt het de laatste jaren voor en zo ja, in welke periode in juni?

2 jaar geleden
in: Vakantie
3.3K

Antwoorden (1)

Ja, gedurende de hele maand juni. De zon schijnt er in die periode dan ook minder dan in mei of juli.
In juni vormt zich vaak een deken van wolken, capacete ("helm") genaamd, die het eiland in de vroege ochtend bedekt, maar tijdens de warmste uren dunner wordt.
Het wolkendek trekt ‘s ochtends vanuit de bergen naar de zuidkust.
SimonV
2 jaar geleden
Niesje1973
2 jaar geleden
Ja dat had ik gevonden inderdaad... Vandaar mijn vraag. Het lijkt me namelijk zeer sterk dat je er 31 mei geen kans op hebt en 1 juni wel.
SimonV
2 jaar geleden
In één van m'n bronnen las ik dat het verschijnsel zich inderdaad ook in mei al voordoet.
Niesje1973
2 jaar geleden
Oké, bedankt!