Wat is het meest fietsvriendelijke land in het zuiden van Europa?

Ik zou als het weer kan nog eens een lange fietstocht willen doen. Door de natuur maar ook door dorpen en steden, liefst in een warm klimaat. Ervaring leerde me dat in het Zuiden de steden best pittig zijn als fietser. Ook op drukke verbindingswegen zie je vaak geen fietspad en als dat er wel is, lijken automobilisten je soms niet op te merken bv bij gemarkeerde oversteekplaatsen.
Is er een land of streek waar dit anders is, dus waar infrastructuur is, en eventueel ook dat de fiets er goed geïntegreerd is als vervoersmiddel. Ik bedoel dus niet of ze recreatieve fietsbanen hebben aangelegd bv naar toeristische trekpleisters, maar wel de veiligheid in het dagdagelijks verkeer.

3 jaar geleden
in: Vakantie
3K

Het beste antwoord

Spanje is waarschijnlijk meest fietsvriendelijke land. Daarna komt Italië.

Spanje
Barcelona is erkend als de meest fietsvriendelijke stad aan de Middellandse Zee. Daarnaast wordt Girona wel de fietshoofdstad van Europa genoemd… De oude stad, de thuisbasis van honderden professionele wielrenners, heeft een charme die moeilijk is om niet verliefd op te worden.
Andalusië is echt een regio met extreme contrasten, en ongelooflijk gevarieerd voor fietsvakanties. Bezoek prachtige en fietsvriendelijke steden zoals Sevilla of Ronda en ontspan aan de Costa del Sol.
De Catalaans sprekende regio in het noordoosten van Spanje is de favoriete bestemming van fietsers, en het is gemakkelijk te begrijpen waarom: tussen de Pyreneeën en de Costa Brava wachten kastelen, bergen en ongerepte natuur.

Italië
Toscane biedt iets voor fietsers van elk niveau. Beginners, of degenen die een rustig tempo willen aanhouden, kunnen fietsen huren in veel van de kleine steden, zoals Lucca, waar auto's grotendeels zijn verboden
Puglia, in het zuiden van Italië, staat bekend om zijn zonnige weer, mooie witgekalkte steden en dorpen en lekker eten en drinken. Het biedt bezoekers kilometers ongerepte natuur en enkele van de rustigste kuststroken van Italië om op de fiets te ontdekken.
Het Gardameer biedt voor ieder wat wils; gelegen tussen de bergketens van de Alpen en de Dolomieten, geniet je van een gevarieerd landschap, variërend van laaggelegen platteland in het zuiden tot met pijnbomen bedekte kliffen in het noorden. Er zijn veel vlakke fietspaden rond het meer en meer complexe paden verder richting de bergen.
SimonV