zijn er reisagentschappen (België) die rondreizen aanbieden maar dan niet langs de "topics"?

Ik ben niet iemand die in Parijs persee de eifeltoren wil zien en in Chania persee de Venetiaanse haven. Ik heb niks met selfies op beroemde plaatsen.
Tegelijk zou ik, na enkele avontuurlijke trektochten op mezelf, eens een georganiseerde reis overwegen. Ben nog wat in dubio omdat ik de georganiseerde reizen die ik al meedeed vreselijk vond. Je had een kwartiertje voor dit, tien minuten voor dat... zo werkt dat bij mij niet. Nu ook weer in Kreta, waar we een bezoek brachten aan een klooster in de bergen, en daar 20 minuten voor kregen. Tegen dat ik de trap omhoog was, had ik net tijd voor een kleine blik in de kerk, naar toilet te gaan en terug te keren.
Ik heb dus niet het gevoel dat ik dat klooster bezocht heb. Bij mij gaat het ook om de sfeer van die plaats te proeven, het in me te laten doordringen wat er allemaal gebeurt, de geuren opsnuiven (het rook er heerlijk ,ondanks mondmasker kon ik dit waarnemen) enz.
Dus ik zou als ik nog eens zo een reis doen een reisagentschap willen dat NIET persee de topics van een land wil zien, met een goede mengvorm tussen cultuur en natuur (van die natuurtrekkingen vind ik ook te mager), beweging en rust (dus een wandeling mag maar niet ganse dagen, ook eens een bustocht of boottocht of zo...) en waar je tijd genoeg krijgt om iets te bezichtigen.
Bestaat dat?

3 jaar geleden
in: Vakantie
2K
Antoni
3 jaar geleden
Misschien zijn er "seniorenreizen" voor mensen die het allemaal wat rustiger aan willen doen? Zo'n nieuwe zoekterm levert bij Google misschien wel op wat je zoekt.
jodyenboyke
3 jaar geleden
Misschien een tip om te zoeken naar een lokaal reisbureau, ter plaatse het liefst gerund door bijv. nederlanders. Zij kunnen reizen op maat maken. Een voorbeeld voor Egypte is Kingfishertours. Contact in het nederlands, gidsen in het nederlands, vaste chauffeurs enz. Reis kan volledig op maat gemaakt worden met hun adviezen en jouw wensen. In andere landen zullen er vast nog meer zijn.
liveisgreat
3 jaar geleden
@Antoni, dat schrijf ik toch niet dat ik het rustiger aan wil doen? Ik was net in Kreta, o.a. Aptera, waar iedereen alles met de auto deed. Van het hotel 500 meter verder naar de taverne. Die kregen bijna een beroerte als ik zei dat ik 10 kilometer gestapt was. De wandelwegen waren grotendeels ingenomen door herders, die het goed afgesloten hadden. Dus ik heb alles moeten open breken om te geraken waar ik wilde...
Maar ik wil als ik iets bezoek we de tijd krijgen voor meer dan een selfie. Dat klooster was zo prachtig, er was een museum aan, er was een soort eredienst (Orthodox) ... het rook er heerlijk naar bloemen. En dan kan ik daar geen tijd voor nemen? Niks voor mij.
liveisgreat
3 jaar geleden
@Keeswim, nee dat was ingecalculeerd. De precieze tijd die we kregen was 10 minuten, maar ze gingen ervan uit dat het toch verdubbelde zei de gids.
Die 10 minuten zou volstaan hebben voor : de 50 treden op, plassen (en aanschuiven) en dan de 50 treden terug af. Ik heb dus lekker die 20 minuten genomen, en was de laatste aan de bus. Maar de enige die toch iets gezien had wellicht.
liveisgreat
3 jaar geleden
@jodyenboyke, nee dat zoek ik niet. Ik ga niet naar Kreta om daar Belgen of nederlanders of gelijk wat te zien. ooit eens met een Nederlandse vriend in een Nederlandse camping in Frankrijk gelogeerd, horror was dat. Nederlands bier, Nederlands eten, Nederlandse zangavonden... Ik dacht: waarom ga je voor zoiets dan helemaal naar Frankrijk? Doe dan toch op zijn minst Franse wijn, Frans eten en Franse zangavonden?
Ik vind het zo raar dat mensen op reis gaan en daar dan alles willen doen behalve wat eigen is aan dat land. Een heel vreemde manier van reizen is dat toch....
Ik zou in Nederland zelf dus ook nooit bij Belgen gaan logeren, jakkie.
Antoni
3 jaar geleden
@liveisgreat, ik had begrepen dat je veel ruimer de tijd wil hebben om de bezienswaardigheden te bekijken dan je bij je laatste reis kreeg. Die 20 minuten vond je veel te kort. Dan begrijp ik dat je het rustiger aan wil (mogen) doen bij het bezichtigen van de monumenten, et cetera, zonder al te veel haast.
liveisgreat
3 jaar geleden
@Antoni, 20 minuten om 100 trappen te beklimmen met een groep van 50, plassen (1wc) en een klooster bezichtigen en dan weer 100 treden dalen, dan zie je gewoon bijna niets. geen klooster, geen museum, geen panorama, allemaal geen tijd voor. Ik wil toch een 10tal minuten ter plaatse zijn minimum.

Antwoorden (1)

lees goed de reisplannen van de organisator. Hier in Nederland heb je bijvoorbeeld Djoser, waar je veel "eigen tijd" hebt. Dat wil zeggen, je komt bij je hotel, de reisleider vertelt wat je eventueel kan doen en waar je zou kunnen eten, en hoe laat je de volgende dag of 2 dagen later weer bij de bus moet zijn. Vaak organiseren ze wel excursies naar dingen die moeilijk bereikbaar zijn of die al op de route van A naar B liggen. Bijvoorbeeld, als dat kerkje alleen maar te bereiken is via 3 keer overstappen in de lokale bus, en ja als je met een groep gaat ben je toch soms aan tijd gebonden, maar dit soort reizen bevallen mij erg goed. En die seniorreizen die in een reactie genoemd werden, sla die maar over die zijn vaak overgeorganiseerd. google eens op avontuurlijke rondreizen.Verder heb je ook pakketreizen,dus het reisbureau regelt je vervoer en hotel, maar wat je ter plekke doet is voor jezelf, , dus als je het niet erg vindt alleen te reizen is dat ook een mogelijkheid. Dat zal in België ook wel georganiseerd worden, ik ken daar dus geen namen van organisaties, maar zoals ik al zei google is de manier
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
Djoser is juist een complete parket reis alleen voor meer geld het is namelijk luxer.
ronron1212
3 jaar geleden
Het gaat bij djoser ook om rondreizen net als dat je dat bij kras en tui enz kan doen je slaapt niet op een bestemming. Je gaat namelijk van plek tot plek en er is een reisleider de gehele dag bij de reis aanwezig.
anneliez
3 jaar geleden
ja het gaat bij djoser en verschillende collega's om reisleiders die erbij zijn. en die zorgen dat je in je hotel komt, maar die gaan niet altijd overal mee naar toe. zoals ik al zei: hier is het hotel, dan vertrekken we weer, en als je me nodig hebt mijn kamer is nummer x. Veel plezier verder. Avontuurlijke reizen, worden die genoemd. lees hun site maar. En nee ik werk er niet, heb wel verschillende reizen met hen gedaan
ronron1212
3 jaar geleden
@anneliez ik heb heel veel rondreizen gemaakt en daar is dag en nacht een reisleider bij soms wel twee. Die slapen in het hotel en gaan mee naar alle geboekte excursies. Wel bestaat de mogelijkheid dat je niet mee gaat op die plaats en een halve of een hele dag gewoon kan doen wat je wilt. Maar wat jij bedoeld zijn gewoon vakanties waar je in een hotel zit en via een reisleider excursies kan boeken. Djoser is met name gespecialiseerd in rondreizen en daar zit dus altijd 24 uur per dag een reisleider bij.