Generaties reizigers hebben deze snelweg geromantiseerd als een symbool van onbeperkte mobiliteit en vrijheid van de weg.
Route 66 (de Moederweg) kreeg het wegennetnummer in 1926, als onderdeel van het nieuwe genummerde wegennet en groeide snel uit tot de favoriete weg naar het westen voor een land in beweging. Route 66 was de bekendste weg in een nationaal netwerk van openbare snelwegen die er in slaagde om een grote, verspreide natie tot een samenhangend geheel te verenigen
US Highway 66 was niet zo oud of zo lang als sommige andere transcontinentale routes zoals de Yellowstone of de Lincoln Highway, maar het werd al snel bekend als de kortste, het hele jaar door doorgaande route tussen het Midwesten en de kust. De bouw van deze verkeersader hielp het Amerikaanse westen transformeren van een geïsoleerde grens naar een economisch vitale regio van het land en maakte het toegankelijk voor iedereen met een auto.
Zij werd het symbool voor de Amerikaanse droom van vrijheid en avontuur.
Officieel bestaat de route66 niet meer
Vooral na de Tweede Wereldoorlog gebruikten vele nieuwe autobezitters de weg om van de ene kant van het land naar de andere te rijden. Zo werd de weg een (nu een nostalgisch) symbool voor de rol van de auto in de Amerikaanse samenleving in de periode van de jaren dertig tot zeventig van de vorige eeuw. De weg is ook nu nog een symbool voor Vrijheid.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Deze in 1985 opgeheven autoroute vormde inspiratie voor vele boeken en films.
Oorspronkelijk was het doel ervan een snellere verbinding voor het vrachtverkeer tussen de staten Illinois, Missouri, Kansas, Oklahoma, Texas, New Mexico, Arizona en Californië. Pas na de tweede wereldoorlog werd de route populairder. Veel mensen wilden het industriële oosten ontvluchten en namen de weg richting het zonnige en warme zuiden. Het werd drukker op de weg en er vestigden steeds meer motels en eettenten, gevolgd door enorme billboards. En dat trok dan weer meer toeristen aan. Eigenlijk alles wat reizigers onderweg nodig hadden werd aan de kant van de weg gebouwd.
Route 66 slingert bovendien op fenomenale wijze door het Amerikaanse landschap. Onderweg kom je langs prachtige locaties: de Grand Canyon, de Mississippi, Arizona's Painted Desert, Mojave Desert, Las Vegas, Petrified Forest National Park en tenslotte de stranden van Santa Monica en Venice.
Dat alles zijn de ingrediënten voor het iconisch worden van Route 66.
Amadea
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
In 1926, het jaar van oprichting van Route66, was er nog geen doorgaande route van de Oost naar de Westkust. https://www.rte66.nl/index.php/ct-menu-item-21/ct-menu-item-25
@Amadea
Kijk ook maar eens op de kaart in je link