Is het dragen van echt bont de beste manier om je warm te houden in de strenge canadese winters?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Vakantie
5K
Amadea
5 jaar geleden
Nee. Het dragen van meerdere lagen kleding over elkaar is het beste. Te beginnen met thermo ondergoed.
tinus1969
5 jaar geleden
Het is iig een effectieve manier. En bont is er van oudsher genoeg.
Erna55
5 jaar geleden
Nee. De canadezen zelf dragen geen bont in de winter. Bekijk afbeeldingen van straatbeeld canada in de winter.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als ik hier kijk, https://www.klimaatinfo.nl/canada/ zijn er provincie's waar her erg koud kan worden waar -30 geen uitzondering is ( exclusief windchill wat de gevoels temperatuur nog lager maakt ) laagjes helpt dan denk ik heel weinig meer en is het dragen van bont aantbevelen
Erna55
5 jaar geleden
@Brenda050:
Toch zie ik geen canadezen die in de winter bont dragen.
canada winter, google op afbeeldingen.
LeonardN
5 jaar geleden
Wat Canadezen dragen staat los van wat de beste manier is om je warm te houden. Wellicht weten Canadezen dat niet, hebben ze geen geld voor bont, of zijn het ethisch niet eens met het dragen van bont. @Brenda
Waarom denk je dat laagjes niet meer helpen dan? Hoe denk je dat bergbeklimmers/poolverkenners daar komen? Allemaal met bontjassen of met lichtgewicht moderne thermokleding? @Floortje20
Hoe kom je bij deze vraag? Heb nog nooit iemand dit horen zeggen. Waarom specifiek Canada? Zal wat in Canada geldt niet overal gelden op zeer koude plekken?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@LeonardN Wij gaan een rond reis maken door het noorden van Canada in januari en dat gebied is vanouds her bekend dat er inuits wonen en die dragen voornamelijk bont heb ik gelezen vandaar mijn vraag.
Ook om dat wij Europeanen zulke lage tamperaturen niet gewend zijn.
LeonardN
5 jaar geleden
Dus omdat zij voornamelijk bont dragen denk jij dat dat het beste is?
Europeanen wonen al jaren in Canada, de grootste bevolkingsgroep zijn Europeanen (ze noemen zich Canadezen, maar het zijn Nederlanders, Fransen, Engelsen etc.). De oorspronkelijke bewoners zullen voornamelijk nog bont dragen omdat ze dat zelf maken/maakten, omdat dat traditie is. En bont zal prima warm zijn. Ondertussen zijn er andere materialen en technieken om je warm te houden. Wetenschappers op de Noordpool bouwen ook geen iglo's. Als ik jou was en ik zat met dezelfde vraag zou ik de vraag zo stellen: Ik ga deze winter naar het noorden van Canada, welke kleding beschermt mij dan het beste tegen de koude?
(Dit haalt alle onnodige discussie over bont weg) Stel overigens dat bont de beste manier is, en 2000 euro per man zou kosten, zou je dan voor bont gaan als de 2de beste manier die ook prima is maar 700 pp zou kosten?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Degenen die denken dat er in Canada geen bont gedragen wordt is er zelf nooit geweest. Omdat hiervan weinig beelden op Internet te zien zijn, betekent niet dat het niet gedragen wordt. Zeker in het Noorden, en daar waar Canada aan Alaska grenst, wordt volop bont gedragen. Op Vancouver Island, Yukon maar ook in Toronto wemelt het van de bontwinkels. Draagt men het bont niet aan de buitenkant, dan toch minstens aan de binnenkant van de winterkleding. De lange winterparka’s zijn enthousiast met bont gevoerd. De Canadian Police heeft zelfs met bont gevoerde winter-uniformen, en mutsen afgezet met bont van de muskusrat.
Tijdens de expedities die Bernice Notenboom regelmatig onderneemt wordt kleding gedragen, dik gevoerd met bont. Aan boord van het poolexpeditieschip Plancius draagt de bemanning met bont gevoerde kleding. Men laat het niet uitgebreid filmen of fotograferen, alleen de dikke bontrand van de capuchon is zichtbaar, omdat het vaak niet anders kan.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bij bergbeklimmingen s-winters in de bergen worden geen laagjes kleding gedragen, maar thermokleding en daaroverheen parka’s gevoerd met hoofdzakelijk bont van de beverrat. Als Reinhold Messner, de extrem-bergsteiger, droeg tijdens zijn tochten alleen alles met bont gevoerd. Bij bergbeklimmingen s-winters in de bergen worden geen laagjes kleding gedragen, maar thermokleding en daaroverheen parka’s gevoerd met hoofdzakelijk bont van de beverrat. Het is een feit dat bont vocht en warmte op een bijzondere comfortabele manier reguleert bij extreme koude temperaturen. Niet te vergelijken met de laagjes kleding die tijdens het dragen bij extreme koude aan elkaar vast vriezen.
Ik meng mij niet in de discussie wel of geen bont. Daar zijn legio andere forums voor.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
JoanDarc dankje voor he uitgebreide reaktie .
LeonardN misschien had ik mij vraag anders moeten stellen. Maar een bontjas lijkt mij wel een inverstering waard niet alleen voor deze winter reis ( we zijn al vaker in Canada geweest ook in Alaska en Skandinavië en Groenland staat op het verlanglijstje , maar altijd in juni /juli geweest ) zo te zien zijn bontjassen niet echt afhankelijk van trends etc is het een duurzaam produkt die 10 tallen jaren mee gaat en waar je na een inverstering veel aan hebt en plezier van kan hebben.
En misschien bevalt deze winter reis wel zo dat we vaker gaan in de winter, want ook dan kan de natuur heel mooi zijn.
LeonardN
5 jaar geleden
@Floortje20
Ik zoek me wezenloos naar enig wetenschappelijk (verantwoord) onderzoek, maar kan niks vinden over de isolerende waardes van bont versus de waardes die bijvoorbeeld moderne klimmers gebruiken. Om je een beeld te geven is dit wat ik bedoel:
https://www.nationalgeographic.com/adventure/features/everest/gear-edmund-hillary-hilaree-oneill/#/49837.jpg
https://www.nationalgeographic.com/adventure/features/everest/gear-edmund-hillary-hilaree-oneill/#/49871.jpg
https://www.thenorthface.com/shop/mens-himalayan-suit-2#hero=0
https://www.thenorthface.com/shop/mens-himalayan-suit-2#hero=1
(Tweelaags pak, waaronder men vaak nog thermo-ondergoed draagt)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
En als je een bontjas gaat kopen, koop er vooral een bontjas van coyote of vossen bont, deze dieren zijn in veel gebieden te veel de populaties te groot waar door er te weinig voedsel voor ze is en zij een grote plaag vormen voor mensen en aangezien zij zich snel vermenigvuldigen raken deze dieren ook niet uitgeroeid.
Ben zelf ook aan het zoeken naar een mooie bontjas, niet om naar koude gebieden te reizen maar voor hier in Nederland voor de luxe om er mee te pronken.
Helaas hen je hier bijna geen bonthandel meer, er zijn nog een paar maken bontjassen op maat maar heb geinformeerd mij te duur.
Ik ga verder kijken in Europa wat daar aan bontjassen te koop is liefst gewoon een lange standaard jas die al kant en klaar is. Heb ook mooie Bontjassen gezien op sites buiten Europa, maar weet niet hoe de douane hier mee om gaat als je een bontjas gaat importeren wat daar bij komt kijken en wat je aan belastingen moet afdragen en import heffingen wat zeer zonde.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De zgn Himalayapakken zijn met eenden- of ganzendons gevuld en kunnen aangevuld worden met bijbehorende bontelementen, hebben verstelbare stormcapuchons met arctische bontranden, zoals van de Racoon, de grote of kleine wasbeer, of van beverbont. Dat is ook zo bij de kleding van andere bekende merken. Als noemt NorthFace het Himalayapakken daarom zijn deze niet bedoeld voor de beklimming van de Himalaya bergtoppen zoals de Nanga Parbat, de Mount Everest, de K2 of de Cho Oyu. Deze pakken zijn bedoeld voor Himalayatochten naar Nepal of Tibet. Gezelligheidstochten waar je in de maanden april, mei of juni ongeveer in je onderbroek naar boven kan klimmen (soms meer wandelen) als het weer een beetje meezit.Je naam aan deze pakken verbinden brengt geld in het laatje en Wij van wc-eend adviseren wc-eend
https://www.animalstoday.nl/?s=The+North+Face
https://www.animalstoday.nl/moreel-verantwoord-dons-bestaat-dat/
https://www.columbusmagazine.nl/azie_en_midden-oosten/tibet/himalaya
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ben al wat aan het googlen geweest kwam deze bontjas tegen https://www.ebay.co.uk/itm/New-Silver-Fox-Fur-Coat-Size-Large-10-12-L-Efurs4less-/122521648637?hash=item1c86dbfdfd zal dit soort lange bontjassen in combinatie met een bontmuts voldoende zijn tegen de Canadese winter kou?
LeonardN
5 jaar geleden
Enkel een jas en een muts niet. Je moet altijd uitgaan van een complete outfit. Zoals al eerder gezegd zal je het best uitkomen met meerdere lagen. Hoeveel isolatiewaarde die jas geeft kan ik niet vinden. Als je voor absolute zekerheid wil gaan zou ik niet een jas nemen die van onderen in kan waaien. Of je moet onder die jas ook weer iets dragen dat voldoende isoleert. Bij zogenaamde "down suits" worden die waardes vaak wel gegeven, maar ook dat is vaak maar een deel van de outfit, goed schoeisel, handschoenen en onderkleding is ook van belang.
https://everestexpedition.co.uk/everest/down-suits-review/
https://youtu.be/3vImNA_4qLQ?t=98 ( https://en.wikipedia.org/wiki/Conrad_Anker )
Daarnaast zijn down suits volledig omsluitend. Als je een bont-outfit zou nemen die ook volledig omsluitend zou zijn. Dus zou bestaan uit een bontbroek, bontjas, bontmuts, bontwanten etc zou je overigens een van de hoogste clo waardes kunnen halen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Floortje20 Die bontjas uit je link is meer dan uitstekend en als je hem gaat dragen met een dikke bontmuts zou je inprincipe niet koud krijgen. Deze bontjas is ook een hele geschikte voor jou, https://www.ebay.com/itm/New-Silver-Shadow-Fox-Fur-Coat-Size-Medium-6-8-M-Efurs4less/112424086771?_trkparms=aid%3D111001%26algo%3DREC.SEED%26ao%3D1%26asc%3D20131017132637%26meid%3D080e5e63c54d4e74ba9a01dd5a958c11%26pid%3D100033%26rk%3D3%26rkt%3D5%26sd%3D352480139791%26itm%3D112424086771&_trksid=p2045573.c100033.m2042 hoog sluitend met een grote hoge kraag en lang deze past ook prima in het koude Canadese weer, nog een tip google ook eens naar fur rondy in Alaska en naar de koudste plaats waar mensen leven Yakutsk ( is het - 50/60 in de winter ) en kijk op foto's welke bontjassen daar gedragen worden daar krijg je ook een indicatie van welke richting je moet zoeken naar een goede bontjas welke je het beste kan dragen bij hele lage temperaturen en zeker als je nog naar groenland wilt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Iedereen die gereageert heeft bedankt , heb veel aan jullie antwoorden gehad vooral die van JoanDarc en Brenda. Heb inmiddels een beslissing gemaakt en heb een mail gestuurd en een voorstel gedaan, als het geaccepteert wordt ben jk straks de eigenaresse van deze bontjas https://www.ebay.com/itm/New-Silver-Shadow-Fox-Fur-Coat-Size-Large-10-12-L-Efurs4less/112423612758?hash=item1a2cf83156:g:yGQAAOSwY3BZLDYQ als de deal rond is ga ik op zoek naar een bij passend bontmuts
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@floortje20 graag gedaan hoor leuk dat ik je kon helpen, leuke bontjas trouwens. Nog even toegevoegend je moet wel rekenen op ongeveer 30% van de totaal bedrag dat je extra kwijt bent aan btw en inklaren heb ik uitgezocht, Vossenbont mag je vrij importeren. Dat heeft mij te doen besluiten om ook een bontjas te kopen bij deze ebay winkel, inmiddels ben ik rond met de verkoper en heb deze bontjas gekocht, https://www.ebay.com/itm/New-Golden-Island-Fox-Fur-Coat-Size-2-Extra-Large-2XL-Efurs4less-/122522289489?hash=item1c86e5c551

Het beste antwoord

Met bont gevoerde lange jassen (de lange parka's), zoals in grote delen van Canada en Alaska worden gedragen, bieden inderdaad de meest comfortabele bescherming tegen de extreme koude die daar in bepaalde jaargetijden kan heersen. Dan bedoel ik de periodes waarbij temperaturen van meer dan de min 15Celsius geen uitzondering zijn. Flinke sneeuwval en een snijdende wind, windkracht minstens 6, vaak hoger.
Als je op doorreis op het vliegveld in Anchorage aankomt, wordt je overstelpt door de aanbiedingen van kleding gemaakt van bont of gevoerd met bont. Ook de lange overboeken hebben bontvoering. Vergeet niet om altijd een hoofdbedekking te dragen. De bontmuts met oorkleppen is de beste bescherming tegen het bevriezen van de oren en de huid rondom de ogen. Je wordt in het winterjaargetijde in west-Canada, Alaska, het noorden van Noorwegen en niet te vergeten Finland, omringt door bewoners die meer op wandelende beren lijken dan op mensen. De echte bontjassen gaan tientallen jaren mee, zijn zeer slijtvast en niet aan mode onderhevig.
Het voordeel is dat wanneer men een bezoek aflegt, of een restaurant of hotel betreedt, men alleen de jas en de met bont gevoerde overboek hoeft uit te trekken en niet vijf vochtige T-shirts, om de onderkleding onder de lange broeken nog maar even te vergeten.
Het dragen van thermokleding en kleding in laagjes is leuk bij de Nederlandse temperaturen die zelden onder de - 10graden Celsius komen.
Ik heb in Lapland de bontmantels gedragen die door de hotels werden verstrekt, men had geen behoefte aan een door de koude bevangen Nederlandse bezoeker.De bontkleding leverde inderdaad de meest aangename warmte die je je maar kunt voorstellen.
De verhalen dat Alpinisten alleen kleding in laagjes dragen om zich te beschermen tegen extreem lage temperaturen zijn fabeltjes. Alle bovenkleding is met bont gevoerd, de randen van de capuchons zijn met bont afgezet om zoveel mogelijk het voorhoofd te bedekken.
Dat men zich alleen in het fleecehesje laat fotograferen is zelfbescherming tegen de algemene opinie.
Mijn mening over het niet of wel dragen van bont in landen waar temperaturen regelmatig en lange periodes onder de 20 graden onder nul heersen waar het gros van de westerlingen geen voorstelling van heeft hoe koud dat is, doet niet ter zake.
Op de vraag die gesteld wordt of bont de beste manier is om je tegen extreme koude te beschermen, is mij antwoord: volmondig JA. Zowel comfortabel als praktisch.
Overboeken moet zijn: overbroeken
Toegevoegd op 09 oktober 2018 08:50: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Overboeken moet zijn Overbroeken. De vertaler die zich bemoeit met het antwoord op GV verbetert op eigen doft, terwijl het in het voorgetypte stuk in Word wel overbroeken staat.
Als er nog meer onterechte verbeteringen in het antwoord staan: het zij zo.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Sjonnie, Er zijn culturen die er andere maatstaven op na houden dan de Nederlanders. In Fins Lapland is bont heel normaal. Punt. Een jas met bontkraag is wel het minste. Dat het gros van de Nederlanders er anders over denkt is daar bekend.
Die discussie gaan zij niet aan. Als je als gast geen kleding bij je hebt die bv bij een vroege avondwandeling geschikt is bij temperaturen van -25C doet de hotelhouder niet moeilijk over het aanbieden van een tweedehands bontjas.
Reisbureaus en aanverwanten zullen een hotel via Internet niet aanprijzen met het eventueel uitlenen van een bontjas als een extra plus.