Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Met 16 jarige in het buitenland, kan ik hem zonder begeleiding terug sturen?

Ik zit hier met mijn zoon in het buitenland op bezoek bij familie maar hij moet eerder terug vanwege een belangrijke gebeurtenis, ik vroeg me af als ik hem terug zou sturen begeleiding mee moet nemen of toestemming moet geven.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Vakantie
1.9K
jc54
5 jaar geleden
Sommige kinderen zijn met 14 jaar al zelfstandig genoeg om alleen te kunnen reizen, andere met hun 21 nog niet..........
Jij weet als geen ander of jou zoon zelfstandig genoeg is om die reis alleen aan te kunnen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Met 16 jaar mag een kind alleen reizen, dus zonder begeleiding. Bij het vliegen mag een 16 jarige zelfs zelf een jonger kind begeleiden!
(Lees meer...)
5 jaar geleden
amc
5 jaar geleden
Voor officiële handelingen heeft een kind tot zijn 18e nog toestemming van zijn ouders nodig, zoals van school veranderen e.d.
Bij handelingen die voor zijn leeftijd gebruikelijk zijn, mag van de ouders toestemming hiervoor verondersteld worden. Kids reizen steeds meer alleen zonder ouders en zodra zij 16 zijn, doen ze bij de grens niet moelijk. Hebben zij twijfel, dan is een belletje zo gepleegd, vooral nu iedereen een mobiel heeft en bereikbaar is.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding