Mag je sigaretten meenemen naar het buitenland onder de 18?

Ik ga de aankomende dagen met school naar York, Engeland en ik en nog een paar mensen uit mijn klas willen sigaretten meenemen(voor eigen gebruik) daarheen, alleen zijn we nog geen 18, We zijn allemaal 15/16. Mogen we dan een pakje sigaretten/shag meenemen?
We gaan trouwens met de boot.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vakantie
14.7K
Amadea
6 jaar geleden
Hoe willen jullie dat dan kopen, in Nederland moet je er óók 18 jaar oud voor zijn?!
LeonardN
6 jaar geleden
Het hoeft niet gekocht te worden door de jongeren zelf. Zij kunnen het van een ouder mee krijgen bijvoorbeeld.
Amadea
6 jaar geleden
Bestaan er dan zulke ouders? Onvoorstelbaar...!
LeonardN
6 jaar geleden
Dat maakt niet uit. Je probeert nu een morele discussie aan te slingeren. Volgens de wet mag het gewoon, dat is de vraag.
TurfGraver
6 jaar geleden
Ach ja. alles een rookvrij generatie en ondertussen gaan we legaal wiet verbouwen. :-x
Kan straks goedkoper een joint roken dan een shaggie...

Antwoorden (3)

Dat mag, echter is het verstandig de 16-jarigen de tabak mee te laten nemen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Smoking_in_the_United_Kingdom
"There is no stated age under which it is illegal to consume tobacco, although an officer has the right to confiscate tobacco if the individual concerned is in a public place and under 16."
Of wel
Er is geen minimum leeftijd waaronder bezit illegaal is hoewel de tabak wel geconfisqueerd kan worden door een agent.
Als de bezitter onder de 16 is.
---
Onder de 800 cigarreten of 1kg tabak worden er in de regel ook geen vragen over gesteld (meer mag meegenomen worden, maar dan is er kans op vragen).
Toegevoegd op 18 maart 2018 12:50: bron
6 jaar geleden
Nee, dat mag niet.
"Reizigers vanaf 17 jaar mogen tabak invoeren in Groot-Brittannië en Noord- Ierland."

De kans op controle is niet zo groot, dus je zou het kunnen proberen mee te nemen. Maar 15-jarigen mogen in Engeland überhaupt niet roken.
"Ierland en het Verenigd Koninkrijk hanteren een minimumleeftijd om te mogen roken van 16 jaar."
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
"Reizigers vanaf 17 jaar mogen tabak invoeren in Groot-Brittannië en Noord- Ierland."
Dat zegt niet wat niet mag. Blijkbaar heeft de ANWB niet al teveel moeite gedaan dit stuk volledig over te nemen: https://goo.gl/gzCUW7 dat gaat meer over het vervallen "duty-free" voor jongeren.
De notie van het Trimbos is zo kort dat het nooit juist kan zijn. https://goo.gl/jdMTy3 <16 heeft een agent de mogelijkheid tabak te confisqueren op openbare plekken.
Nee. je moet 18 zijn om tabak te mogen importeren naar Engeland -zie link.

Neem het risico niet. De grenscontrole is vaak soepel maar soms extreem scherp.
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
-Dat gaat over importeren op manier niet zoals bedoeld door de vraagsteller. "Ideally, the first thing you should do is check if you are required by the Department for Business, Innovation & Skills (BIS) to have a licence to import the relevant goods."
"Idealiter is het eerste wat je moet doen; controleren of je een KVK-licentie hebt om goederen te importeren."
Dat heb je als volwassene natuurlijk ook niet nodig als je een pakje shag in je binnenzak hebt zitten.
tinus1969
6 jaar geleden
@LeonardN. Import is import. Strikt genomen importeer je alles, dus ook bv de kleren die je draagt (of bv de auto waar je in rijdt).
LeonardN
6 jaar geleden
Nee dat doe je niet. De kleding die je draagt is geen handelswaar. Het pakje aangebroken shag ook niet. Men stelt juridisch andere eisen stelt in wat je voor persoonlijk gebruik meeneemt en dat wat je bedrijfsmatig wil gaan verkopen (wat vaak als import wordt aangeduid). Voor een pakje shag meenemen heb je geen Engels KVK-licentie nodig, blijkbaar slaat je bron dus niet op de vraag. Zie ook deze bron van de overheid: https://goo.gl/jdMTy3 kopje "onder 17"