Hoe kan ik op weg met 3 mensen met een camper met maar 2 zitplaatsen voorin?

Ik wil met drie personen met de camper, maar voorin zitten maar 2 stoelen met gordels. Mag de 3e persoon gewoon achterin gaan zitten?

6 jaar geleden
in: Vakantie
2.7K

Antwoorden (2)

Nee, in vrijwel de meeste gevallen mag dat niet. De enige uitzondering zou kunnen zijn dat je een hele oude camper hebt die destijds is gemaakt met de bedoeling ook achterin personen mee te laten rijden, terwijl daarvoor geen gordels zijn aangebracht. Het betreft dan een oude camper uit de tijd dat die gordels achterin nog niet verplicht waren. In alle andere gevallen mag het dus niet.

Toegevoegd na 4 minuten:
"Op het kentekenbewijs (kentekenbewijzen vanaf juni 2004) kunt u dus het maximale aantal (technisch mogelijke) zitplaatsen voor volwassen personen voor gebruik tijdens het rijden nalezen. Deze zitplaatsen in de camper moeten voorzien zijn van goedgekeurde gordels."

Indien achterin wel de technische mogelijkheid is om goedgekeurde zitplaatsen te maken, is het slechts een kwestie van een goedgekeurde gordel aan laten brengen. Is die plaats er niet (een simpel bankje bij een tafeltje voldoet doorgaans niet), dan kun je overwegen om dat te laten maken. De camper moet daarna wel opnieuw gekeurd worden.
6 jaar geleden
jc54
6 jaar geleden
In een nieuwe camper die achterin zitplaatsen heeft met gordels mogen ook personen vervoerd worden.
Inekez1
6 jaar geleden
Ja, jc54. Als de vraagsteller een camper had gehad met achterin zitplaatsen met gordels, dan zou hij toch deze vraag niet stellen! Mijn antwoord is gebaseerd op een camper met alleen voorin 2 zitplaatsen, want daarover gaat de vraag.
Passagiers moeten in goedgekeurde gordels zitten tenzij het een oldtimer camper is.
Sinds juni 2004 staat er op het kentekenbewijs hoeveel geldige zitplaatsen de camper heeft. Elke geldige zitplaats moet voorzien zijn van een goedgekeurde gordel. Wanneer er wel een geldige zitplaats is, maar deze niet is voorzien van een goedgekeurde gordel, mag deze niet worden gebruikt tijdens het rijden.

Wanneer je een kentekenbewijs hebt dat is uitgegeven vóór juni 2004, dan staat het aantal zitplaatsen niet op het kentekenbewijs. In dat geval mogen tijdens het rijden alle zitplaatsen worden gebruikt die voorzien zijn van een gordel. Het komt geregeld voor dat oudere campers wel zitplaatsen hebben die bedoeld zijn voor gebruik tijdens het reizen, maar dat deze niet zijn voorzien van gordels. Dit was vroeger namelijk niet verplicht. Voor campers die na 21 januari 2014 in het verkeer zijn gekomen, geldt dat de zitplaatsen in de breedterichting gepositioneerd moeten zijn. Zitplaatsen in de lengterichting mogen niet meer benut worden.
7 maanden geleden