Mag je als je aan 30000€ rekening hebt door ziekenhuisopname van Amerika naar Nederland vliegen ?

Mijn vriendin heeft in Amerika zelfmoordpoging gedaan en heeft haar vader er een hartstilstand door gekregen en wil ze nu meteen naar Nederland maar mag dat wel ze zeggen daar dat ze eerst moet betalen

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vakantie
1.3K
erotisi
7 jaar geleden
Ja zolang er geen gerechtelijk vonnis is kan dat

Antwoorden (1)

Niemand zal je tegenhouden aan de grens als er geen wettelijk bevel is voor een reisverbod. De vordering moet afdwingbaar zijn geworden. In een normaal geval is dat wanneer een rechter heeft bepaald dat je dit bedrag moet betalen. Zolang dat niet het geval is, is er naar mijn idee weinig aan de hand.

Natuurlijk zal een schuldeiser altijd spierballentaal gebruiken, maar de vraag is hoever dit standhoudt. Dat je in principe wel je rekeningen moet betalen, daar los van. Kosten die je maakt of waar je verantwoordelijk voor bent, moet je betalen. Ben je het daar niet mee eens, dan moet je de kosten betwisten.

Toegevoegd na 51 seconden:
*staat* daar los van
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Zo werkt het in Nederland -maar de Amerikaanse regels zijn soms een beetje anders.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoi Ik lees veel over hoe en wat met onbetaalde Amerikaanse medische kosten. Overal is het dezelfde procedure:
herinnering; aanmaning; incasso (collecting agency); rechtzaak Dit geeft genoeg lucht om de VS uit de komen.
Dat was de vraag van t.s. Ik heb hiermee niet gezegd dat je nooit door deze onbetaalde rekeningen zult worden lastiggevallen. Ga je weer terug naar VS, dan zal men zeker proberen de kosten te verhalen. Naar mijn mening is het in de VS daarom niet veel anders dan in NL. Nuances daargelaten. (vorderingen worden sneller doorverkocht aan speciale bedrijven die ze uitponden) Heb jij preciezere info Tinus1969, kun je die dan met ons delen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar de politie is ook bij haar geweest en heeft haar paspoort af gepakt
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoi Driek, Die info had je niet gegeven. Zonder paspoort, geen uitreis.
Ik zou haar adviseren om contact op te nemen met de Nederlandse ambassade of een Consulaat. Afhankelijk van waar ze woont. Eventueel contact zoeken met een "legal advisor" of "lawyer" lijkt me ook een goede zet. In grotere steden kun je via instellingen als de "Salvation Army" snel de goede richting op worden gezet. Ik kan je verder niet van dienst zijn.
Succes!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Okee bedankt ik zal het haar doorgeven en hoop dat het werkt en vlug terug is want als ze haar vader crematie niet kan meemaken ben ik bang dat ze weer wat geld gaat doen