Waar moet je overal rekening mee houden bij het verzenden van een brief naar Bulgarije?

Ik zou graag een brief willen schrijven naar een persoon die in Bulgarije woont, maar er zijn een aantal zaken waar ik vragen bij heb en waar ik niet meteen een antwoord op vind op het internet. Is er iemand die me kan helpen? Alvast bedankt!

1. In Bulgarije gebruiken ze het cyrillische alfabet i.p.v. het alfabet zoals wij het kennen, met als gevolg dat het adres dus ook in cyrillische tekens is geschreven. Volstaat het als ik enkel het land in het Engels schrijf en de straatnaam + stad in deze tekens schrijf? Of moet alles in het Engels geschreven worden?

2. Hoe zit het met postzegels? Het is een gewone brief, er zit geen extra gewicht bij. Moet ik hier speciaal voor langsgaan bij de post, of kan ik gewoon postzegels gebruiken die ik ook gebruik om naar het binnenland post te versturen?

3. Zullen er (buiten de eventuele aankoop van postzegels als dit noodzakelijk is) nog extra kosten die of door mij, of door de ontvanger zullen moeten worden betaald?

Toegevoegd na 14 minuten:
De brief wordt verzonden vanuit België.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vakantie
3.5K
Amadea
7 jaar geleden
Is het niet mogelijk een e-mail te verzenden (met eventueel de brief als bijlage)?
ronron1212
7 jaar geleden
http://www.postnl.nl/versturen/brief-of-kaart-versturen/brief-of-kaart-buitenland/
Je weet het adres schrijf het zo op de brief.
samaiphon
7 jaar geleden
neem toch gewoon contact op met de posterijen; die zullen u wel alles uitleggen!

Antwoorden (3)

je kunt het in beide talen op sturen hou er wel rekening mee dat het 1week tot langer onder weg is en is het belangrijk verstuur het dan aangetekend.Plak je brief wel stevig dicht ...denken aldaar vaak om geld te vinden...
Bij de post koop je best een postzegel voor europese verzending.
fremar
7 jaar geleden
Áls ik al een brief naar Bulgarije stuur schrijf ik de naam en het adres van de geadresseerde in het Cyrillisch en het land in Latijnse letters, dus BULGARIA. Maar je kan beter een e-mail sturen want het duurt zomaar 1 tot 2 weken voor een brief aankomt, áls hij al aankomt.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een e-mail sturen is helaas niet mogelijk :/ Maar bedankt voor het antwoord!
Net zoals in buurland Macedonië gebruiken Bulgaren het cyrillische alfabet. Toch kennen ze ook het latijnse alfabet, dus als je een latijnse versie van het adres hebt, dan mag je dat ook zo opsturen. Uiteraard kan je ook gewoon kiezen om het adres in het cyrillisch te schrijven en het land in het Engels.

De postzegeltarieven en welke postzegel je op de brief moet plakken, kan je bekomen in een postkantoor. Zij zullen je ook informatie kunnen geven over de duurtijd van de verzending. Hoewel dat niet altijd klopt. Voor verzendingen in Europa rekent men standaard enkele dagen, maar soms duurt het weken tot een maand eer brieven toekomen in de balkanregio.

Bulgarije is een EU-lidstaat en dus worden er dan sowieso geen extra kosten (nl. dounaekosten, invoerrechten.. en soortgelijke termen) geïnd.