Hoe bel ik naar een Spaanse nummer binnen Spanje?

Ik heb een Spaanse nummer van iemand die eerst met landcode van Spanje begint natuurlijk, zo bijvoorbeeld: 003468xxxxxxxxx

Wat moet ik precies toetsen als ik straks in Spanje ben? komt er een nul bijvoorbeeld voor de zes, i.p.v. landcode in te toetsen? En kan ik gewoon naar bellen met mijn NL 06nummer?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vakantie
25.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt het best ál je telefoonnummers opslaan in hun volledige, overal bruikbare, vorm. Ook je Nederlandse nummers. De 0 voor de 6 moet je overal weglaten.
Dus +316 12 34 56 78 voor een Nederlands nummer, en +346 12 34 56 78 voor het Spaanse. Zo'n nummer kan je dan overal gebruiken, waar je ook bent.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In Spanje worden de nummers 0034 niet vervangen door één 0 je kan dus met een Spaanse telefoon direct 68xxxxx bellen. Maar met een Nederlands telefoon zal je er ook in Spanje 0034 voor moeten blijven zetten.

Antwoorden (2)

De landcode laat je vallen in dit geval
0034 en dan de nul voor de 6
Of al je nummers opslaan met +landcode dan kiest je telefoon automatisch of de landcode nodig is.
Je kan gewoon met je Nederlands nummer bellen in Spanje
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Om dit te onthouden is het altijd goed te weten dat het niet de telefoon,maar de telefooncentrale is die het gebelde nummer probeert te herkennen en je doorverbindt.

Geef jij géén landcode op dan moet de centrale dus raden naar welk land jij belt. De centrale zal in dat geval aannemen dat jij een nummer bedoelt op het net waar de centrale zelf ook deel van uitmaakt.

Wanneer jij dus zonder landnummer belt zal een Spaanse centrale er vanuit gaan dat jij naar een nummer op het Spaanse net belt. Net zoals een Nederlandse centrale er in Nederland vanuit gaat dat jij naar een Nederlands nummer belt.

Geef jij wél een landnummer op, dan hoeft een centrale niet langer te raden en zal hij exact weten wat jij bedoelt.

Bellen mét landnummer ervoor gaat dus altijd goed en is dus aan te raden.
Bellen zonder landnummer ervoor gaar alleen goed wanneer je je in het land bevindt waar het nummer geregistreerd is.

De kosten lopen overigens in beide gevallen "via Nederland". D.w.z. je betaalt voor de lijn van je telefoon naar de provider in Nederland én je betaalt voor de kosten voor de lijn van je provider in Nederland naar het gebelde nummer in Spanje.

Of al die lijnen technisch ook werkelijk nodig zijn en als die verbindingen in de praktijk ook gemaakt worden, dat doet er daarbij niet toe.

Dan de opbouw van het nummer met landcode.

De landcode van Spanje is 0034 of +34
Welke van de twee je gebruikt maakt niet uit, maar die landcode komt in de plaats van de eerste 0 van het kengetal.

B.v. het nummer 0123-456789 wordt dan: 0034-123-456789 of +34-123-456789