Kunnen meeuwen ziektes overdragen op mensen door hun ontlasting?

In Canada werden wij hier voor gewaarschuwd.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vakantie
3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op papier wel maar in de praktijk zal de meeuw jou zeer intensief met poep moeten besmeuren wil je een redelijke kans op besmetting maken. Mijn advies: laat je niet gek maken. Voor ziektes die door dieren worden overgebracht hebben mensen een grote maar grotendeels onterechte angst.

Het beste antwoord

In geval van vogelgriep kan dat alleen bij direct en intensief contact, aldus voorlichting van het Rijk; zie de bron. Mest kan inderdaad een bron van besmetting zijn (zelfde bron). Bron 2 meldt dat er weliswaar ernstig verlopende vormen van vogelgriep bestaan; maar die komen voor in Azie; Over canada wordt niets gemeld.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bron 3 geeft een overzicht van vogelziekten die overdraagbaar zijn op mensen; over het algemeen is intensief contact nodig voor die overdracht.

Toegevoegd na 6 minuten:
Misschien dat het met mest, direct op de huid, ogen e.d. mogelijk is. Volgens de bronnen is echt intensief contact nodig (de vogels aanraken/vasthouden).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja dat kan zie onderstaande;

Campylobacteriose
Campylobacteriose wordt veroorzaakt door de bacterie Campylobacter. Ook hier geldt dat er verschillende soorten zijn die niet allemaal ziekteverwekkend zijn bij de mens. Campylobacter-bacteriën die bij varkens voorkomen zijn vaak ziekteverwekkers bij de mens. Ook bij meeuwen zijn deze bacteriën wel eens gevonden en deze waren schadelijk voor de mens.