Hoe kan het dat het Preserenplein in Ljubljana een plek heeft waar het regent, terwijl het daaromheen droog is?

Gisteren heb ik dit plein bezocht en nu ben ik benieuwd naar de magie/truc achter dit fenomeen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vakantie
3.4K
Ritsuka
8 jaar geleden
is dat in het midden een putdeksel of iets van een fontein?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een putdeksel. En nee, de regen valt niet omhoog
Cryofiel
8 jaar geleden
Als ik de gemeente was zou ik daar ook een regenwaterafvoer aanleggen als het daar altijd regent. Bij het groene bankje bij de drie bomen staat iemand die omhoog lijkt te fotograferen. Zou die misschien de bron van de "regen" in het vizier hebben?
ronron1212
8 jaar geleden
Er staan ook borden waarschijnlijk waarschuwingsboren om de plek heen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat klopt, helaas kan ik geen foto meer toevoegen, maar op het gele bord staat: the area with Ljubljana's own weather. ☺️
Cryofiel
8 jaar geleden
Klinkt als een kunstproject.
Cryofiel
8 jaar geleden
Op Google Street View is het er gewoon droog.
Cryofiel
8 jaar geleden
Hier zijn wat foto's:
https://sl-si.facebook.com/visitljubljana/posts/10152975107667546
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antwoord bekend, bedankt voor het meedenken allen!

Het beste antwoord

Hier zie je een soort sprinkler bovenin de foto, rechts van het beeld bovenop de gevel van de kerk:
http://lh3.googleusercontent.com/-KF972YVKAXQ/VaUrDpPz4qI/AAAAAAAAIz4/moQuZMk9zxM/s1600/0083.jpg

Overzicht vanuit een raam. Je zou kunnen denken dat er in het kruispunt van de draden een sprinklertje zit
http://lh3.googleusercontent.com/-Pm2aXtC2wZA/VaUq4IlSRFI/AAAAAAAAIzo/K9CoqTil0A0/s1600/0073.jpg

https://c1.staticflickr.com/3/2480/3587495442_8df6e00f04_b.jpg
De linkerhelft van de trap is nat en de rechterhelft droog. Het plaveisel links tegen de huizen is ook droog. Het moet dus inderdaad met een fijne verneveling gedaan worden, en de druppeltjes kunnen bij wat wind een flink stuk van boven het plein weg waaien. Misschien kun je er wel legionella van oplopen!

https://fechosefazanas.files.wordpress.com/2008/09/p7190096.jpg Bij sommige windrichtingen blijft de putdeksel op de ‘middenstip’ van het plein zelfs droog, en die put en het plaveisel hebben er dus niets mee te maken.

En hier is de bevestiging:
“I was charmed by one installation that featured a sign proclaiming it to be "The area with Ljubljana's own weather". Above the square, a sprinkler created a small patch of rain to refresh hot passers-by. People were giggling like kids as real kids ran in and out of the rain.”
http://www.nzherald.co.nz/travel/news/article.cfm?c_id=7&objectid=10651996

Toegevoegd na 5 minuten:
Oftewel vrij vertaald in het Nederlands: “Ik was verrukt van een installatie met een bord dat beweert dat dit het gebiedje is met het “eigen weer van Ljubljana”. Boven het plein was er een sprinkler die een deel van het plein nat maakte met een mild regentje om de voorbijgangers in het warme weer wat af te koelen. mensen stonden te giechelen als kinderen terwijl de echte kinderen in en uit de regen renden”.
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Knap gevonden strik vraag opgelost +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Haha geweldig, wat slim bedacht en erg leuk gevonden! Bedankt voor de verlossing! Echt heel leuk!