hoe snel mag je maximaal met de auto rijden net over de grens bij Arnhem dus richting Oberhausen?

8 jaar geleden
in: Vakantie
2.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Advies snelheid is 130. Maar daar is in Duistdland (op dat stukje) geen max.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens mij is het onbeperkt, zolang je maar geen gevaar bent voor andere weggebruikers.

Antwoorden (1)

Er is geen maximum snelheid, wel een adviessnelheid van 130 km/uur
Mocht je bij een ongeval betrokken raken, dan zul je wel aan moeten tonen dat de gereden snelheid niet de oorzaak is van het ongeval.

In Duitsland gelden de volgende snelheidsregels:

Maximumsnelheid autosnelweg in Duitsland
Voor personenauto’s en campers die lichter dan 3500 kilo zijn, geldt geen maximumsnelheid.
De adviessnelheid is 130 km/h. Voor campers zwaarder dan 3500 kilo is de maximumsnelheid 100 km/h. Auto’s met een aanhangwagen of caravan mogen maximaal 80 km/h. Je kunt echter ook een Tempo 100-ontheffing aanvragen. Daarmee mag je 100 km/h rijden. De minimumsnelheid is 60 km/h.
Een rond wit bord met een rode rand en twee auto's met daartussen een getal geeft aan hoeveel meter afstand je moet houden tot je voorganger.
Een rond blauw bord met een wit getal erop geeft de minimumsnelheid aan. Als het zicht vijftig meter of minder is, is de maximumsnelheid 50 km/h.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ongeval met hoge snelheid .
In maart 2011 reed een Duitser in het donker met zijn auto ca. 200 km/u op de linker rijstrook van de A60 ter hoogte van de oprit Bingen-Ost, een stuk vierbaanssnelweg iets ten zuidwesten van Frankfurt (locatie). Toen hij vlakbij de oprit was voegde een automobilist met beduidend lagere snelheid in, en schoot zonder te kijken direct door naar de linkerrijstrook. De achteropkomende man kon een aanrijding niet meer vermijden.

Over de verkeersomstandigheden op het moment zelf staat in de verklaring van het Oberlandesgericht Koblenz niets, wel is duidelijk dat er op dat stuk snelweg geen snelheidsbeperking geldt, er is dus het zogeheten Freie Fahrt-principe van toepassing.

Desondanks acht de rechter de man mede schuldig omdat zijn snelheid dusdanig hoog was dat een adequate voorkomende reactie niet meer mogelijk was. Had hij zich aan de richtsnelheid van 130 km/u gehouden, dan had hij tijdig kunnen afremmen.
8 jaar geleden
paulus811
8 jaar geleden
Klopt, geen snelheidslimiet, behalve waar aangegeven vanwege wegwerkzaamheden of beperking geluidoverlast.