Geldt er voor een reis naar Italië een minimale geldigheidsduur van een legaliteitsbewijs?

Mijn id-kaart is op het moment van de reis nog maar één maand geldig. Is dit een probleem in Italië?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vakantie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uw Id-card (Identiteitsbewijs) is geldig t/m de datum die er op staat.
Vóór de einddatum moet u dus terug zijn in Nederland. Nog verstandiger is het om een nieuwe ID-card aan te vragen. Je weet maar nooit wat er gebeurt tijdens de reis. Identiteitsbewijzen zijn tegenwoordig tien jaar geldig voor personen die 18jaar of ouder zijn.
Het rijbewijs is in het buitenland geen officieel identiteitsbewijs
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@hapap, ik zie in uw profiel dat u 15 jaar was in januari 2011. U bent nu dus ouder dan 18jaar en uw nieuwe ID-kaart wordt dus tien jaar geldig. Het niet kunnen tonen van een geldige identiteitskaart kan, zeker in Italië, grote problemen geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, ik ben nu vijftien, ik maakte mijn GV-ccount aan in januari 2011 ;)

Het beste antwoord

Nee. Er is geen minimale geldigheidsduur voor reizen binnen de Schengenzone.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je misschien een bron?
tinus1969
9 jaar geleden
Niet echt -er staat namelijk nergens dat er zo'n regel is. Dus mag het.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hij moet nog geldig zijn bij terugkomst
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is inderdaad geen minimale geldigheidsduur voor "reizen" binnen de EU en de EER.
De geldigheidsduur van een identiteitsbewijs is t/m de datum die op het bewijs vermeld staat.
Men kan zich niet identificeren met een ongeldig identiteitsbewijs.
tinus1969
9 jaar geleden
Overigens is dat een logisch gevolg van EU eenwording en vrij verkeer. Een ID bewijs dat geldig is in NL, is automatisch ook geldig in de rest vd EU.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@tinus, dan ben je verkeerd geïnformeerd. Het lidmaatschap van de EU staat los van het lidmaatschap van de Eurozone. Een lidstaat van de EU valt niet automatische onder het Schengenverdrag. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/europese-unie/vraag-en-antwoord/wat-zijn-schengenlanden.html Er zijn drie landen die lid zijn van de EU maar geen lid van het Schengengebied.
Er zijn vier landen die geen lid zijn van de Europese Unie maar wel deel uitmaken van het Schengengebied.
Twee landen maken formeel gezien geen deel uit van het Schengengebied, maar zij hebben de mogelijkheid om desgewenst wel deel te nemen aan alle bepalingen van het Schengenakkoord of een gedeelte daarvan.
tinus1969
9 jaar geleden
@JoanDArc. Nou maakt 'Europa' er nogal een potje van, juridisch. Het klopt dat Schengen-EU niet hetzelfde zijn, maar het ging me even om de praktische situatie.

Andere antwoorden (1)

Naa, mits je wel op tijd terug bent in Nederland, anders heb je een probleem bij de balie , als je vliegt. Kom je met de auto, geen hond die er naar kijken zal.