Zijn er in Nederland plekken waar je mag wildkamperen?

Ik weet dat je in Nederland niet zomaar overal in de natuur je tentje mag opzetten. Maar zijn er misschien een aantal plekken waar het wel mag? Waar je dus lekker midden in de natuur kunt kamperen zonder campingfaciliteiten én andere kampeerders.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
4.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet dat er wel dagcampings bestaan. Daar mag je overdag gratis je tentje opzetten, maar s`avonds moet je weer weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja wildkamperen leuk,
zie de site. http://www.mensworld.be/relax/reizen/wildkamperen/showall/

Het beste antwoord

Gratis kamperen in Nederland

Als je gratis en midden in de bossen wilt kamperen kun je gebruik maken van de paalkampeerplaatsen van Staatsbosbeheer. Normaliter is het verboden om in een natuurgebied te kamperen. Staatbosbeheer heeft een aantal plaatsen aangewezen waar je wel gratis mag kamperen. Deze plaatsen zijn aangegeven met een paal. Er is een waterpomp waarmee je grondwater kunt oppompen. Dit water moet je natuurlijk wel eerst koken als je het wilt drinken. Er mogen bij een paal maximaal drie tenten staan en je mag er slechts drie dagen kamperen. Een kampvuur is natuurlijk verboden in het bos en je neemt je afval natuurlijk mee.

Paalkampeerplaatsen in Nederland

Alblasserbos, Zuid-Holland , Hollandse Waarden
Avelingen, Zuid-Holland , Hollandse Waarden
Donkse Laagten, Zuid-Holland,

Austerlitz, Utrecht , Austerlitz
Kaapweg, Utrecht , De Vuursche

Beekdal Merkske, Noord-Brabant , Merkske
Chaamse bossen, Noord-Brabant
Dorst, Noord-Brabant
Mastbos, Noord-Brabant
Strijbeekse Heide Noord-Brabant
Ulvenhoutsebos, Noord-Brabant

Canisvliet, Zeeland , Canisvliet
De Zoete Vaart, Zeeland , De Braakman
Fort Sint Livinus, Zeeland , Staats-Spaanse Linies

Het Schot, Overijssel , Staphorst
Kievitshaar, Overijssel , Staphorst
Klinkenbelt, Overijssel , Sallandse Heuvelrug
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Wildkamperen is in Nederland niet toegestaan. Toch kun je op legale wijze bijna hetzelfde doen door op zoek te gaan naar één van de weinige paalkampeerplaatsen in het land. Een artikel over legaal wildkamperen in Nederland.

Wat zijn paalkampeerplaatsen?
De drang naar avontuur zit veel mensen in het bloed. En als je een beetje avontuurlijk bent ingesteld wil je nu eenmaal liever niet je trekkerstentje opzetten tussen de caravans en bungalows op een grote 3-sterren camping. De andere mogelijkheid, het ergens in een verborgen hoekje in het bos je tent stiekem opzetten, is in Nederland verboden. En de boetes die voor dit wildkamperen worden gegeven liegen er niet om. Daarom is Staatsbosbeheer zo'n 10 jaar geleden begonnen met een proef: op een paar plekken in de buurt van Breda mochten trekkers hun tentje opzetten mits ze zich netjes zouden gedragen (afval meenemen, geen lawaai, etc.). Deze plekken zouden herkenbaar worden gemaakt middels een paal en dus was het fenomeen paalkamperen geboren. En om de trekkers ook nog een zeker vorm van comfort te bieden werden er bij veel paalkampeerplekken ook nog een pomp geplaatst. Deze pomp levert grondwater. Uiteraard is dat niet drinkbaar, maar kan eventueel gefilterd of gekookt worden om op die manier toch te dienen als drinkwater. Ondanks deze 'service' is het paalkamperen gratis.

De regels
Geef je echter mensen een bijzondere vrijheid, dan zul je daar ook strenge regels aan moeten verbinden om misbruik te voorkomen. En dus stelde Staatsbosbeheer enkele regels in die strikt opgevolgd dienen te worden. Zo mag je alleen binnen een straal van 10 meter om de paal je tentje opzetten. Bovendien mag je de tent niet langer dan 72 laten staan en is er een maximum van 3 trekkerstentjes per paalkampeerplaats. Mocht je dus laat aankomen en er staan al 3 tentjes: pech gehad! Een belangrijke regel die opgevolgd dient te worden is het feit dat er absoluut geen vuur gestookt mag worden. De paalkampeerplaatsen liggen vaak in het bos en zijn over het algemeen met de auto niet te bereiken. Het is dus van groot belang dat er geen vuur uitbreekt op deze plaatsen. Kamperen is over het algemeen alleen toegestaan gedurende de maanden april t/m oktober. En natuurlijk spreekt het voor zich dat de kampeerders hun eigen rommel netjes moeten opruimen en meenemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat het in Nederland (om goede redenen overigens) niet mag, betekent niet dat het niet kan.
Ik heb bijvoorbeeld zowat het hele Pieterpad wild kamperend afgelegd.
Je moet dan wel je tentje pas tegen zonsondergang opzetten, of bv een bivakzak gebruiken.
De zomer is daarom minder geschikt.
Uiteraard alles met respect voor de natuur: geen rommel maken, planten en dieren niet verstoren en geen vuur stoken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens, gewoon opzetten dat ding!
langs snelweg gaan staan op parkeerplaats, tentje opzetten of in camper, je mag er meestal niet langer dan 24 of 48 uur staan. Maar of het leuk is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zijn er ook nog de IVN parkeerplaatsen. Die zijn niet gratis maar wel heel primitief, en benaderen het gevoel van wildkamperen. Druk is het er meestal niet. Bij het IVN is er wel informatie over te bekomen.

Toegevoegd na 24 minuten:
ik bedoelde natuurlijk IVN kampeerplaatsen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sinds 2008 is de kampeerwet vervallen. Het is nu niet meer zo dat in heel Nederland wildkamperen verboden is. Het is de bedoeling dat gemeenten het kamperen reguleren middels hun eigen plaatselijke verordening (APV). Lang niet alle gemeentes hebben dit gedaan, of ze hebben dit niet goed gedaan. Zo heeft bijv de gemeente Drimmelen helemaal niets hierover geregeld en ben je in de gemeente Rotterdam alleen strafbaar als de politie of de daarvoor bevoegde toezichthouder/BOA je daadwerkelijk slapend aantreft. Het is dus zaak, dat je van tevoren je eerst even verdiept in de APV van de gemeente waar je zou willen gaan kamperen. De APV is meestal te vinden op internet en anders zou je hem op kunnen vragen bij de gemeente.
AlphaLimaSierra